Lauri Lyly fortsätter som ordförande för FFC

Nyhet Arbetsliv
Tuire Santamäki-Vuori och Lauri Lyly. Foto: Petri Laitinen

FFC:s 18:e kongress

FFC:s kongress omvalde idag enhälligt Lauri Lyly, 58, till organisationens ordförande för de kommande fem åren. Han har verkat som ordförande för FFC sedan 2009.

Lyly var huvudförtroendeman vid kärnkraftverket i Lovisa på 1980-talet och utsågs till avtalssekreterare vid Elbranschernas fackförbund 1989. År 1997 valdes han till ordförande för FFC-förbundet Elbranschernas fackförbund. Lyly inledde sin karriär inom centralorganisationen 2004 då han valdes till direktör för FFC:s intressebevakningsavdelning.

Matti Huutola. Kuva: Petri Laitinen

Som FFC-styrelsens vice ordförande fortsätter Matti Huutola, 52, som har skött uppgiften sedan 2004. Valet förrättades vid styrelsens konstituerande möte. Huutola har tidigare varit bland annat riksdagsledamot och fackföreningsfunktionär.

Utöver ordföranden och vice ordföranden valde kongressen 18 övriga medlemmar till FFC:s styrelse. Tidigare hade styrelsen totalt 22 medlemmar. Antalet styrelsemedlemmar har minskats för att fackcentralens organisation bättre ska motsvara den samgångsutveckling som har skett bland FFC:s medlemsförbund.

Till FFC-styrelsens möten kallas också de medlemsförbunds ordförande som inte är ordinarie medlemmar av styrelsen. De har yttranderätt vid mötena. Varje ordinarie styrelsemedlem har en personlig suppleant.

Kongressen omvalde Tuire Santamäki-Vuori, 58, till ordförande för FFC:s fullmäktige. Ekonomie doktor Santamäki-Vuori, som har skött uppdraget sedan 2001, är ordförande för Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL.

Till fullmäktiges vice ordförande valdes Piia Yli-Heikkuri från Servicefacket PAM och Mika Vuoti från Metallarbetarförbundet. Sammanlagt valdes 119 personer till medlemmar i fullmäktige. Alla FFC-anslutna fackförbund är representerade i fullmäktige.

Foton från FFC:s kongress (Flickr)

www.sak.fi/edustajakokous (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk