"Vi nordbor måste bli mer militanta"

08.06.2011 14:18 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Gylfi Arnbjörnsson. Foto: Petri Laitinen

Den isländska fackliga centralorganisationen ASÍ:s ordförande Gylfi Arnbjörnsson är bekymrad över den väg Finland och Sverige har slagit in på.

- Vi nordbor måste bli mer militanta för att försvara det vi har byggt upp de senaste hundra åren. Den nordiska traditionen bygger på att facket har en aktiv roll i gott samarbete med regeringen och arbetsgivarsidan. Det här systemet frångår nu arbetsgivarna och de får regeringarnas godkännande, säger Gylfi Arnbjörnsson som följde med FFC:s kongress i Tammerfors.

Han kunde konstatera att de nordiska arbetstagarna också i övrigt står inför likadana utmaningar. I Island har de senaste åren varit speciellt svåra, då finanskrisen slog mycket hårt mot den isländska ekonomin och de isländska arbetstagarna.

Många blev överskuldsatta då räntorna sköt i höjden samtidigt som fastigheternas värde rasade. Arbetslösheten ökade kraftigt efter att tidigare ha legat på ungefär två procent. Den genomsnittliga reallönen sjönk med ungefär femton procent. Det positiva är ändå att inkomstklyftorna har krympt.

- Minimilönens realnivå hölls på samma nivå, så nu är minimilönen ungefär sextio procent av genomsnittslönen, säger Arnbjörnsson men påpekar samtidigt att det kommer att dröja innan situationen för den isländska arbetstagaren normaliseras.

Foton från FFC:s kongress (Flickr)

www.sak.fi/edustajakokous (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk