Lauri Ihalainen kräver jämställdhetsplaner för alla arbetsplatser

18.04.2001 12:33 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Löneskillnaderna utjämnas inte genom ökade löneskillnader kvinnor emellan

- Många faktorer i samhället underbygger löneskillnader och Ojämställdhet. Det är viktigt att få ett slut på diskrimineringen, som är ett resultat av att man t.ex. anser kvinno- och mansarbeten olika krävande, genom att olika resultatlönekriterier tillämpas på arbeten där kvinnor eller män är i majoritet, direkt och dold diskriminering som hänger samman med kvinnornas familjeansvar samt ett samhällspolitiskt tänkande där löne- och inkomstskillnader betonas. Det konstaterade FFC:s ordförande Lauri Ihalainen på EFS-seminariet som ingick i likalönskampanjen.

Ihalainen konstaterade att det inte enbart är kvinnornas sak att arbeta för att de könsrelaterade löneskillnaderna minskar. Det är en fråga som rör stabiliteten på arbetsmarknaden i dess helhet. Jämställdhetsaspekten bör finnas med i allt beslutsfattande. T.ex. i lagstiftningen, arbetsmarknadsavtalen och socialskyddet bör man granska hur besluten påverkar kvinnor och män. Det är speciellt viktigt att just nu lyfta fram jämställdheten på arbetsmarknaden när atypiska jobb tornar upp sig i de kvinnodominerade branscherna.

- Det är viktigt att aktivt gå in för att få bort tudelningen på arbetsmarknaden. Kvinnor bör stödas så de söker sig till tekniska branscher och män så de utbildar sig inom fostran och vård. Men man bör respektera allas önskan att gör ett meningsfullt jobb, ett jobb man själv är intresserad av. Därför ska man också se till att kvinnor som söker sig till kvinnobranscher inte hamnar i en andra rangens position på arbetsmarknaden. En utvärdering av kraven i arbetet och utveckling av andra lönesystem är här i nyckelposition.

Ihalainen underströk att det ligger i alla parters intresse att aktivt arbeta för jämställdhet, i synnerhet som konkurrensen om arbetskraften skärps i en nära framtid. Han pekade på arbetsmarknadsorganisationernas gemensamma projekt "En bra och jämställd arbetsplats" där jämställdhet visavi lön utgör en del av den systematiska utvecklingen av arbetsgemenskapen. Ihalainen tyckte det är beklagligt att jämställdhetsplaner hittills gjorts upp endast på få arbetsplatser. Han betonade att det ligger i både arbetstagarnas och arbetsgivarnas intresse att göra upp jämställdhetsplaner till stöd i arbetet att utveckla arbetsplatserna.

- Trots att löneskillnaderna könen emellan endast minskat långsamt, ja, under det senaste decenniet har man egentligen jobbat för att förhindra att skillnaderna ökar, väntar kvinnorna sig att fackföreningsrörelsen gör något åt saken. De litar här fortfarande på sina fackförbund. Fackföreningsrörelsen får inte agera så att kvinnorna ställs mot varandra. Genom att öka löneskillnaderna kvinnorna emellan slopas inte löneskillnaderna mellan könen, framhöll han.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig