Flimmer & brus: Allt annat än dramatiskt

Det är inte för intet som vi finlandssvenskar kallas för ”Mumintroll”. Bortsett från Tove Jansson samt Nalle Wahlroos och Jörn Donner är det väl närmast Strömsö som bidragit till den kulturella bilden. Sett utifrån alltså.
22.10.2013 06:00
LÖNTAGAREN

Våra ryska grannar lär ha lite samma problem, populärkulturellt sett. Lev Tolstoj och Fjodor Dostojevskij i all ära, men sen då? Vladimir Vysotskij, Pjotr Tjajkovskij, naturgas och nojig nationalism smäller inte så himla högt – i termer av internationellt gångbar mediasexighet.

Men skam den som ger sig. Det ryssarna förlorar på karusellen tar de igen på gungorna, rättare sagt tv-kanalen RT (Russia Today) – den ingår idag i de flesta kabelkanalpaket – som med Kremls goda minne sprider en ”alternativ världsbild”. Inte sällan med sinne för såväl svart humor som politiskt spetsad science fiction.

Talande är att när RT med utgångspunkt i den syriska flyktingkrisen pejlar de parlamentariska stämningarna i Sverige är det en tomte från Sverigedemokraterna som placeras framför kameran. Snacka om propagandaseger.

I den meningen har finlandssvensk lokal-tv inte mycket att komma med, så varför inte satsa på det gamla hederliga dramakortet, som ett sätt att sätta Svenskfinland på kartan. Eller som Gunilla Hemming i en insändare i Hbl uttrycker saken: ”Det är i drama man talar till hela människan, det är i dramat man beskriver det där som inte går att beskriva.”

Men smakar det så kostar det – till skillnad från så mycket annat som Yle Fem sysslar med nuförtiden. Hellre då åka snålskjuts på de övriga nordiska länderna och låtsas som om dramakvoten därmed vore fylld.

Underförstått: finnar är vi inte, ryssar vill vi inte bli, låt oss alltså vara vattusvenskar.

Krister Uggeldahl

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig