Nya fullmäktige sammanträdde

17.12.2001 18:20 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC:s fullmäktigeförsamling i slutet av november bestod till större delen av förstagångsdelegater. Vid FFC-kongressen i våras byttes över hälften, eller 67 av delegaterna ut. Fullmäktige har 122 ordinarie medlemmar.

Ny ordförande för FFC:s fullmäktige är KAT:s nya ordförande Tuire Santamäki-Vuori. Hon är första kvinna på den här posten.

Viceordförande sedan förra perioden är Servicefackets Ritva Karjalainen-Huusko och ny är Jarmo Kallio från Metall.

Den yngsta ledamoten är en 26-årig bildframställare från Mellersta Finland, äldst är en 61-årig huvudförtroendeman från Norra Österbotten. Kvinnorna utgör en tredjedel av församlingen.

Förbundens förslag

Medlemsförbunden hade lämnat in 12 motioner.

Trä- och special motionerade om att arbetsgivaren borde förpliktigas att betala en uppsägningspenning vid uppsägningar av ekonomiska och produktionsorsaker. Fullmäktiges svar var att anställningsskyddet utvecklas vidare i enlighet med kongressens beslut.

KAT och Statens samorganisation TAS föreslog att den statliga och kommunala personalen i tjänsteförhållande skall jämställas med arbetstagare i arbetsförhållande vid överlåtelse av rörelse. Transportförbunden krävde att de anställdas rättigheter tryggas i alla konkurrenssituationer. Också sjömanslagen borde omfattas av lagstadgat skydd för de anställda. Fullmäktige förutsatte att FFC försöker påverka de olägenheter som finns i konkurrens- och överlåtelsesituationer i samband med sin nästa förhandlingskontakt med regeringen och nästa avtalsrunda.

Postförbundet ville för sin del att arbetsgivarens socialskydds- och arbetslöshetsavgifter höjs vid atypiska arbetsförhållanden. Fullmäktige förpliktigade FFC att fortsätta arbetet med att eliminera olägenheterna som orsakas av arbetsgivaravgiftens nivåindelning och för att förhindra att arbetsförhållanden spjälks upp.

Textil- och beklädnadsförbundet hade lämnat in två motioner om arbetslöshetsskyddet. Fullmäktige konstaterade att det färska socialpaketet råder bot på en del av de missförhållanden förbundet tar upp, men konstaterade också att procentavdraget som minskar dagpenningen måste slopas.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig