FFC:s Ihalainen: Buffertar som anställningsskydd och nytt program för hela landet

01.05.2009 15:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Regionschef Ahti Ruoppila och ordförande Lauri Ihalainen i Jyväskylä på 1 maj 2009. Foto: Jukka Loikkanen

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen föreslår att företagsbaserade buffertar byggs upp för att förbättra arbetstagarnas anställningsskydd. Han föreslår också ett nytt industri- och servicenäringspolitiskt program för 2000-talet, som hjälper vårt land att möta framtida utmaningar. Ihalainen talade på 1 maj i Jyväskylä.

Ny ansvarsreserv som buffert för arbetstagarnas anställningsskydd

FFC-ordföranden anser att arbetsgivarnas ansvar för sin personal borde öka genom en särskild ansvarsreserv.

- Under goda tider bygger man upp ett kapital i företagens balansräkning för var och en arbetstagare. Då finns det en reserv att ta till under lågkonjunktur som ett alternativ till permittering och uppsägning, att användas till antingen utbildning, utveckling eller återsysselsättning. Ansvarsreservens syfte skulle vara att bygga en företagsbaserad buffert, som förbättrar anställningsskyddet.

- Så här skulle en del av företagens resultat användas för att förbättra tryggheten för företagens viktigaste resurs, personalen, och för att behålla kvar sin yrkeskunniga arbetskraft i företaget också under sämre tider. Skilt för sig borde man utreda om det är möjligt att beskattningsmässigt belöna en dylik investering i arbetskraften, föreslog Ihalainen.

Landets regering har varit för försiktig i sina egna stimulansåtgärder och trott för blint på sin skattelindringspolitik, som gynnar kapitalet. Det har gett mindre spelrum för mer hållbara och sysselsättande investeringar och för att ge fart åt byggnadsverksamheten, menade Ihalainen.

Ihalainen sade att många kanske tror att industrin har sett sina bättre dagar och till och med kan tillåtas att försvinna, men också denna ekonomiska kris har visat att hela samhället drabbas av arbetslöshet och nedgång om exporten drabbas.

- Därför föreslår jag att ett nytt industri- och servicenäringspolitiskt program för 2000-talet görs upp på en bred bas, med målsättningarna i den nya investeringsstrategin i minnet. Servicesektorns betydelse och andel också i exporten måste stärkas.

Trovärdig öppning för hela exportsektorn

Förhandlingar om nästa avtalsperiod har nu inletts förbunden emellan. Största delen av avtalen löper ut i början av 2010. Förhandlingarna i teknologiindustrin har intensifierats. Metallförbundets fullmäktige har kallats samman om en vecka för att bedöma förhandlingsläget och olika alternativ till en lösning.

- Situationen i branschen är sällsynt svår: orderingången har minskat kännbart på ett år och tillsvidare finns ingen bättring i sikte. Permitteringarna och antalet arbetslösa ökar. Därför är strävan till ett långvarigt avtal som ger avtalsskydd och en garanti mot försämringar mycket god.

Det behövs löneförhöjningar för att trygga människors köpkraft, menade Ihalainen. Detta bland annat för att den rörelsemarginal som skattelättnaderna har gett för att stöda köpkraften är mindre under de kommande åren. Det är skäl att ge allt tänkbart stöd till parternas seriösa målsättning att under de närmaste veckorna få till stånd ett avtal för teknologiindustrin som tryggar arbetsvillkoren, innehåller textförbättringar och stöder köpkraften.

- Då man erkänner att den ekonomiska situationen är utmanande och att exportindustrin är viktig vore det önskvärt att också andra aktuella centrala exportbranscher parallellt med teknologiindustrin lyckas med att förnya sina kollektivavtal. Om parterna i exportindustrin lyckas bygga sina avtal på lång sikt och samtidigt, skulle det ge en trovärdig inledning på den kommande avtalsrundan i dess helhet.

- Det skulle också öka regeringens möjligheter att inför budgetrian i augusti bygga sin nya strategi beträffande näringspolitiken, sysselsättningen och de övriga ekonomiska stimulansåtgärderna, inklusive på vilket sätt kommunerna skall stödas ekonomiskt. Regeringens försök att knyta ihop statsstödet med en låglönelösning för de redan lågtavlönade kvinnorna i kommunerna var smaklöst och i bjärt konflikt med likalönsprogrammet, som också regeringen har förbundit sig att främja. Löntagarna i servicesektorn har också rätt till löneförhöjningar inom ramen för nästa avtalsuppgörelse, slog Ihalainen fast.

Sista 1 majtalet som FFC-ordförande

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen höll sitt sista första majtal som organisationens ordförande. Vid Jyväskyläregionens lokalorganisations 1 majfest mindes han att han har hållit tal varenda 1 maj sedan 1970, med undantag för två år.

- Vår plats är också i framtiden på människans sida, för de svagare i samhället, utan att ändå glömma vårt eget lands framgång, sade Ihalainen som avslutning på sitt tal.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig