”Lönen sjunker med tio procent – därför är vi här”

Löntagarna som samlades till stordemonstration i Helsingfors säger ja till förhandlingar men nej till regeringens diktatpolitik. Det är inte rätt att pengar överförs från låg- och medelinkomsttagare till företagen.
18.09.2015 14:19
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Mer än 30 000 personer hade kommit till Järnvägstorget i Helsingfors.

Mats Eriksson som jobbar på Rantasipi Tropiclandia i Vasa konstaterar att regeringens förslag att bland annat skära ner söndagstilläggen slår hårt mot hotell- och restaurangbranschen. Han var en av de drygt 30 000 finländare som hade kommit till Järnvägstorget i Helsingfors för att demonstrera.

– På vår arbetsplats har vi snabbt räknat ut att de olika nedskärningarna gör att reallönen sjunker med ungefär tio procent. Därför är vi här, och de som inte kunde komma till Helsingfors är borta från jobbet idag, säger Mats Eriksson.

Han påpekar att det är viktigt att arbetstagarna säger ifrån när regeringen fråntar arbetsmarknadsparterna rätten att fritt förhandla om avtal och arbetsvillkor.

– Facket hade sina egna förslag, men de idéerna torpederades. Nu måste vi visa vad vi kan, säger Mats Eriksson.

Han får medhåll av Nils-Johan Englund som är ombudsman på Finlands Svenska Socialdemokrater.

– Vi är här för att demonstrera mot diktatpolitiken. Jag har högt uppskruvade förväntningar på manifestationen. Nu hoppas jag att regeringen drar tillbaka de här planerna och att det blir mer balanserade åtgärder. Jag upplever att Juha Sipiläs försök till samhällsfördrag inte var allvarligt, säger Nils-Johan Englund.

Sammanlagt deltog uppskattningsvis 300 000 finländare i manifestationen genom att lägga ner arbetet på fredagen.

Facket i Finland har också fått stöd av mer än 60 nationella och internationella löntagarorganisationer över hela världen, inte minst i utvecklingsländerna.

– Tack för att ni tar kampen. Det här är en viktig fråga också för övriga Norden, Europa och andra länder, säger Magnus Gissler som är generalsekreterare för Nordens Fackliga Samorganisation NFS.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig