Fackets a-kassor är ofta billigare än YTK

Allmänna arbetslöshetskassan YTK påstår i sin reklam att den är Finlands billigaste arbetslöshetskassa och att dess försäkring ger medlemmarna skydd. I själva verket är båda påståendena felaktiga.
28.10.2014 07:00
LÖNTAGAREN
En JHL:are som tjänar tvåtusen euro i månaden betalar 67,20 euro om året till a-kassan, konstaterar Iris Pitkäaho. Medlemmarna i den privata arbetslöshetskassan YTK betalar 99 euro om året.

Enligt statistiken för 2013 från Arbetslöshetskassornas Samorganisation erbjuder Allmänna arbetslöshetskassan YTK, den så kallade Loimaakassan, inte det billigaste arbetslöshetsskyddet – trots att kassan påstår det i sin reklam.

För arbetstagare som tjänar tusen euro i månaden ger 25 av landets 30 a-kassor arbetslöshetsskydd till ett lägre pris än YTK. Om lönen är tvåtusen euro är 17 av a-kassorna, det vill säga över hälften, billigare än YTK. Med en lön på fyratusen euro ger 13 a-kassor, det vill säga nästan hälften, ett inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd billigare än YTK.

Dessutom ger medlemskapet i ett fackförbund ett klart bättre skydd än YTK-föreningens rättsskyddsförsäkring. YTK:s försäkring hjälper inte vid de vanligaste tvisterna på arbetsplatserna, för den innehåller ingen juridisk rådgivning gällande anställningsförhållanden och tar inte heller ställning till tolkningen av kollektivavtal.

− När YTK i sin reklamkampanj vid årsskiftet på ett plumpt sätt jämförde sin medlemsavgift med fackets medlemsavgift, så räknade vi vid JHL:s ungdomsforum ut vad arbetslöshetsskyddet kostar i Arbetslöshetskassan för den offentliga sektorn och välfärdsområdena, berättar Iris Pitkäaho som är en ung förtroendeman och fackföreningsaktiv från Åbo.

Hon påpekar att YTK-kassans avgift på 99 euro i året inte är så billig som många tror. Om lönen är under tretusen euro i månaden blir det billigare att höra till JHL:s arbetslöshetskassa.

– En JHL-medlem med en månadslön på tretusen betalar 100,80 euro om året till arbetslöshetskassan. Men många unga har till en början en lön på ungefär tvåtusen euro och för 67,20 euro om året får man då arbetslöshetsskydd via facket.

Fackmedlemskapet ger trygghet

Iris Pitkäaho, som jobbar som närvårdare på ett ålderdomshem, framhåller att unga i kortvariga jobb ofta stöter på problem som de vill ha hjälp med. Då är den hjälp facket kan ge viktig. Förtroendemannen eller någon expert på facket lyckas ofta lösa problemen genom att kontakta arbetsgivaren. Om fallet går till domstol är fackets expertis, juristernas tjänster och rättshjälpen betydande, också rent ekonomiskt.

Fackförbunden förhandlar dessutom fram kollektivavtalen som ger semesterpeng, förkortning av arbetstiden, moder- och faderskapsledighet med lön, lön under sjukfrånvaro och mycket annat – för att inte tala om löneförhöjningar. Det är kollektivavtalen, inte lagarna, som garanterar förmånerna.

Efter att ha hört de här motiveringarna går många unga med i facket.

− När FFC-unga i Egentliga Finland var samlade till möte pågick diskussionen on hyrarbete så länge att vi höll på att missa bastun. Ungdomarna ställde många frågor till vår expert. Unga är på allvar intresserade av sådant som gäller dem. Men ofta vet de inte vem de ska fråga, säger Iris Pitkäaho.

Sommarjobb ger arbetslöshetsskydd

Iris Pitkäaho påpekar att många unga inte vet att de kan tjäna in arbetslöshetsskydd redan med sommarjobb under studietiden.

− Om lönen för ett sommarjobb under studietiden är 1 800 euro i månaden, så är avgiften till JHL:s arbetslöshetskassa endast fem euro i månaden. Och om man har arbetat och betalat avgift till a-kassan under tre somrar så uppfylls arbetsvillkoret på sex månader. Då kan man få inkomstrelaterad dagpenning om man inte lyckas få jobb på hösten när man har blivit färdig.

Inom JHL behöver studerandemedlemmar inte ens betala den medlemsavgift som går till förbundet, utan det räcker med att betala avgiften till arbetslöshetskassan.

A-kasseavgiften beror på arbetslösheten inom de olika branscherna. Avgifterna till trä- och specialbranschernas, byggbranschens och metallbranschens arbetslöshetskassor är just nu högre än genomsnittet på grund av den stora arbetslösheten i branscherna. Däremot är avgifterna låga inom branscher med liten arbetslöshet. Underofficerarna och gränsbevakarna betalar till exempel endast 42 euro om året.

Servicefacket PAM:s arbetslöshetskassa har en medlemsavgift på 0,45 procent av bruttolönen. Medlemmarna i PAM betalar i snitt en årsavgift på 85 euro till sin a-kassa. Medlemsavgiften till fackförbundet och arbetslöshetskassan är sammanlagt 1,5 procent och den får man dra av i beskattningen.

YTK:s försäkring ger ett begränsat skydd

Den rättsskyddsförsäkring man kan skaffa via YTK-föreningen kostar 18 euro. Försäkringen är synnerligen begränsad. Den innehåller ingen juridisk rådgivning gällande anställningsförhållanden och tar inte heller ställning till tolkningen av kollektivavtal eller enskilda anställningar. På YTK:s webbplats uppmanas man i dessa frågor ta kontakt med arbetarskyddsmyndigheterna.

YTK:s rättsskyddsförsäkring ersätter endast de egna jurist- och rättegångskostnaderna om den försäkrade blir uppsagd eller arbetsgivaren häver arbetsavtalet. Försäkringen ersätter inte ens motpartens rättegångskostnader. Ersättningens självrisk är dessutom 15 procent av kostnaderna, alltid minst 250 euro.

Aino Pietarinen (översättning: Christina Tallberg)

Källa: tyj.fi, ytk.fi, jhl.fi, pam.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig