Omkring 70 000 FFC:are fick avtal i januari

04.02.2008 13:31 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007-2008

Under början av året har ett flertal nya förhandlingsresultat uppnåtts i de FFC-branscher, vars kollektivavtal löpte ut eller löper ut inom loppet av januari och februari månader.

Bil- och Transportbranschens Arbetarförbunds styrelse godkände i slutet av januari förhandlingsresultat om nya kollektivavtal för fem avtalsområden i biltrafikbranschen och nytt avtal för oljeprodukts- och tankbilstransporterna. Löneförhöjningarna i de tvååriga avtalen följer den linje som har stakats ut i uppgörelserna denna vinter. I förhandlingsresultaten ingår också avlönad moderskapsledighet och preciseringar i de deltidsanställdas andelar och arbetsvillkor. Uppgörelserna berör sammanlagt cirka 50 000 arbetstagare. AKT uppnådde i januari förhandlingsresultat också för de cirka tusen arbetstagarna i speditionsbranschens lagerterminaler.

Trä- och specialbranschernas förbund har uppnått förhandlingsresultat gällande skogmaskinbranschens kollektivavtal. Avtalet omfattar cirka 3 500 arbetstagare, är treårigt och ger allmänna löneförhöjningar på sammanlagt 18 procent. Förhöjningarnas tyngdpunkt ligger på slutet av perioden. Ytterligare skall skogsmaskinbranschens lönesystem förnyas så, att minimilönenivåerna graderas enligt yrkeserfarenhet. Träfackets styrelse behandlar förhandlingsresultatet vid sitt möte den 8 februari. Förbundets övriga kollektivavtal förnyades redan under hösten.

Finlands Sjömans-Union lyckades i slutet av januari uppnå förhandlingsresultat som gäller kollektivavtalen för utlandstrafikens passagerar- och fraktfartyg och småtonnage. De tvååriga avtalen berör cirka 8 000 arbetstagare. Förhandlingsresultatet innebär löneförhöjningar som följer den gångna vinterns allmänna linje, avlönad moderskaps- och faderskapsledighet och preciserade vilotider.

Servicefacket PAM har uppnått förhandlingsresultat gällande bevakningsbranschens kollektivavtal. Uppgörelsen gäller cirka 7 000 arbetstagare, är tvåårig och har en kostnadseffekt på cirka 17 procent. Förhandlingsresultatet innehåller överenskommelser om periodarbete, arbetsskift, vilotider, söckenhelger och preciseringar och förbättringar i beredskapsarrangemangen. Dessutom har parterna kommit överens om avlönade moderskaps- och faderskapsledigheter och att godkänna en hälsovårdares intyg vid sjukdomsfall.

Förhandlingar för nya avtal i hamnar, byggnadsbransch och pappersindustri

Förhandlingar pågår som bäst i AKT:s, Sjömansunionens och Byggnadsförbundets avtalsbranscher. AKT förhandlar intensivt för hamnstuvarnas nya kollektivavtal, det gamla löper ut i slutet av februari. Sjömansunionen förhandlar för nya kollektivavtal för bl.a. inrikesfartygstrafiken, rederiernas affärsverk och den åländska landskapsstyrelsen. Också dessa avtal löper ut i slutet av månaden.

Byggnadsförbundets samtliga nio kollektivavtal löper likaså ut i slutet av månaden. Förhandlingar om nya avtal har förts sedan mitten av januari. Förbundet strävar till att förbättra bl.a. familjeledigheterna och snuttarbetarnas och hyrarbetarnas arbetsvillkor.

Förhandlingarna om pappersindustrins nya kollektivavtal inleds med ett möte mellan förhandlingsdelegationerna tisdagen den 5 februari. Pappersförbundets förbundsfullmäktige och förbundsstyrelse slog fast förbundets förhandlingsmålsättningar vid ett möte förra veckan. Förbundet vill ha förbättringar bl.a. i anställningsskyddet och i anmälningsförfarandet vid sjukdomsfall. Förbundet har ännu inte presenterat sina löneförhöjningskrav.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig