President Halonen: Vi bör hålla fast vid Finlands modell

Nyhet Arbetsliv
President Tarja Halonen på FFC:s kongress

FFC:s 17. kongress

Republikens president Tarja Halonen framförde sin egen hälsning till FFC:s kongress på onsdagsmorgonen. Halonen lyfte fram, förutom aspekter på globaliseringens följder också de problem som snuttarbetet förorsakar, betydelsen av livslångt lärande och styrkan i den finländska modellen.

Halonen menar att globaliseringens nytta och skada fördelas ojämnt i världen och att det är viktigt att fortsätta arbetet för att demokratisera globaliseringen. President Halonen underströk betydelsen av samarbete och avtalsverksamhet i detta arbete.

&#;8211 Finlands modell väcker intresse i världen, den är vår styrka och den ska vi hålla fast vid i framtiden.

Halonen sade att betydelsen av livslångt lärande kommer att öka i framtiden. Det lönar sig också för den unga generationen, som har fått en god grundutbildning, att vara förberedd på detta. När det gäller att främja ett livslångt lärande handlar det också om en flexibel personalpolitik på arbetsplatserna, konstaterade Halonen.

– Facket har gjort mycket för att öka människors delaktighet i samhället. Den fackliga arbetarrörelsen har redan från början varit med om att bygga den finländska demokratin, påminde Halonen i sitt tal.

Tills sist konstaterade Halonen att besöket på FFC:s kongress också är en ren känslofråga för henne. Hon deltog i en FFC-kongress för första gången för över trettio år sedan, då hon var funktionär på FFC.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig