Skomakarens läst: Varför i all världen ska just du rösta i EU-valet?

Det kommande Europaparlamentsvalet är troligen inte det hetaste diskussionsämnet runt kaffeborden på arbetsplatserna. Kanske för att valkampen inte riktigt har kommit i gång ännu eller kanske för att EU för många fortfarande känns avlägset och obegripligt.
15.04.2014 06:00
LÖNTAGAREN
Katja Kaivonen är organisationssekreterare och svensk ombudsman på FFC

I det förra EU-valet 2009 röstade endast 40 procent av finländarna. Speciellt lågt var valdeltagandet bland "donare”, det vill säga medlemmar i våra fackförbund.

Därför är det kanske inte så överraskande att löntagarcentralorganisationerna nu, inför det kommande valet, för första gången någonsin har gått samman och satsat på en gemensam kampanj för att höja valdeltagandet. Med hjälp av kampanjen vill man informera medlemmarna om EU och lyfta fram varför det är viktigt att rösta i EU-valet. Hur rättvist det finländska arbetslivet är i framtiden avgörs nämligen i EU.

Kampanjen har flera teman med anknytning till det finländska arbetslivet. Ett av dem är förnyandet av arbetstidsdirektivet så att samma regler angående arbetstid, övertid och semester skulle gälla i hela EU. Ett annat tema är att skapa en enhetlig miniminivå för uppsägningsskydd och stöd för uppsagda arbetstagare inom EU.

För att hjälpa arbetstagare som inte ensamma vågar stå upp mot arbetsgivarna behöver den europeiska fackföreningsrörelsen få rätt att väcka grupptalan, det vill säga ta fall till domstol å sina medlemmars vägnar.

Kampen mot skatteparadis och skatteflykt är hela Europeiska unionens sak. Det är det enda sättet att säkra finansieringen av de gemensamma välfärdstjänsterna.

Det finns alltså många teman, men det som är gemensamt för dem alla är att de har stor effekt på det finländska arbetslivet. Vad du väljer att göra saknar alltså inte betydelse – om du röstar eller låter bli att rösta. Beslutsfattarna i EU har ett stort ansvar för vår framtid.

Valet hålls redan om en dryg månad, så jag hoppas att diskussionen vid kaffebordet småningom börjar. Du kan vara den som tar initiativ. Det finns bra argument och material som stöder vår sak.  Kampanjens finskspråkiga webbplats finns på adressen aaniasuomesta.fi.

Delta, påverka, rösta! Just din röst räknas!

Katja Kaivonen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig