Välförankrat strategiprogram styr JHL framåt

Anställningsvillkoren ska vara på samma nivå i offentlig service oavsett producent. Det framhöll JHL:s ordförande Jarkko Eloranta då han öppnade representantskapets konstituerande möte i Helsingfors. Han försäkrade också att JHL:s arbete för lika lön fortsätter.
12.06.2012 11:56
LÖNTAGAREN
Förr var de sju, nu är de två. Mikaela Luoma från Pargas och Henrik Sjöblom från Mariehamn bevakar speciellt de svenskspråkiga JHL:arnas intressen.

Jarkko Eloranta omvaldes enhälligt till ordförande för förbundet. Päivi Niemi-Laine och Teija Asara-Laaksonen utsågs till branschchefer.

I strategiprogrammet för åren 2012-2017 betonas att JHL är en samlande kraft för välfärdsservicen. I de sju strategiska målen ingår satsningar på att få medlemmarna att må bättre på jobbet, att stärka intressebevakningen på lokal nivå, att bygga upp en modell för intressebevakningen med beaktande av atypiska anställningar, att utveckla avtals- och förhandlingssystemen, att stärka centralorganisationssamarbetet, att skapa modeller för samhällspåverkan ochatt se över förbundskontorets organisation.

– Strategiprogrammet är välförankrat i medlemskåren. Webben har utnyttjats för att samla in åsikter. Avsikten är att få ett konkret program, inte en dammsamlare som de tidigare programmen tenderat bli, underströk utvecklingschef Jari Vettenranta som ingående beskrev process och resultat.

Finlandssvensk duo

I det nya representantskapet sitter endast två finlandssvenska representanter mot sju i det förra. Bägge representerar Egentliga Finlands valdistrikt. Mikaela Luoma är huvudförtroendeman och kanslist i Pargas. Henrik Sjöblom är huvudförtroendeman i Mariehamn där han arbetar som arbetsledare på tekniska verkets markavdelning.

– Det viktigaste är att jobba mot privatiseringen som ökar hela tiden. Snart köps allt utifrån, eller bolagiseras som nu vattenverket i Pargas, säger Luoma.

På Åland är kritiken hård mot det kommunala bolaget MISEs sätt att sköta sophanteringen.

– Den fungerar inte och en del kommuner funderar på att gå ut, säger Sjöblom.

Bättre avtal och flera unga med

De grupper som har det sämst i den offentliga sektorn måste få värdiga avtal, menar duon och pekar på elevassistenter och familjedagvårdare. Luoma och Sjöblom såg också gärna att JHL var mer synligt. De hoppas på nya metoder för att få unga intresserade och med i verksamheten.

– Varför inte utskott för miljö, naturvård och samhällsfrågor som intresserar unga, kastar Sjöblom fram.

– Kulturella aktiviteter på fritiden kunde få yngre med. Många tror att facket handlar bara om att sitta på möten och det ser de som tråkigt, säger Luoma.

Ålands Kommunalanställda har lyckats öka sitt medlemstal, från 682 år 2006 till 740 år 2012. I snitt ger det 50 nya per år, både yngre och äldre.

– Folk behövs, vi har räknat ut att vi har 120 poster som vår förening ska tillsätta i bland annat samarbetsorgan, säger ordförande Henrik Sjöblom.

Ta kontakt, Nyland och Österbotten

Båda vill jobba mycket för att få JHL:s material snabbt på svenska.

– Skolmaterialet på svenska är skralt. Här behövs absolut en uppdatering så vi kan erbjuda färskt, pålitligt material till blivande medlemmar, säger Mikaela Luoma. Med den svenska kursverksamheten är hon däremot nöjd.

Duon poängterar att de sitter i representantskapet för alla medlemmar men att de värnar alldeles speciellt om JHL på svenska.

– Vi hoppas verkligen att svenskspråkiga kommunalare från Nyland och Österbotten tar kontakt, då de saknar egna representanter i det nyvalda organet.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig