FFC godkände avtalet om utbildningsdagarna

FFC:s styrelse har godkänt avtalet om löntagarnas utbildningsrätt. Styrelsen accepterade vid sitt möte i Kyrkslätt förhandlingsresultatet från i torsdags. Enligt ordförande Lauri Lyly fick förslaget också kritik då det behandlades i styrelsen.
11.03.2013 10:52
LÖNTAGAREN
FFC:s styrelse

Den modell som nu godkändes innebär att frågan om rätten till tre utbildningsdagar ersätts med en handlingsmodell för att utveckla kunnandet. Rätten till tre utbildningsdagar ingick i ramavtalet från hösten 2011, men arbetsmarknadsparterna har tvistat om hur formuleringen i ramavtalet ska tolkas.

Också de andra löntagarcentralorganisationerna STTK och Akava har godkänt förslaget, men Akava kräver att man ska lagstifta om att utbildningsdagarna är skattefria för arbetstagarna.

De utbildningsplaner som görs upp på arbetsplatserna får en central roll i den nya handlingsmodellen. Innehållet i utbildningsplanen, som ingår i samarbetslagen, görs tydligare. Efter att lagändringarna har trätt i kraft i början av augusti måste företaget i utbildningsplanen ta ställning till hur det yrkesmässiga kunnandet ska utvecklas inom alla personalgrupper. I planen ska det också stå hur utbildningen schemaläggs och följs upp.

Utbildningsplanen måste också innehålla allmänna principer om åtgärder för äldre arbetstagare, arbetstagare som hotas av arbetsoförmåga och arbetstagare som hotas av arbetslöshet.

Enligt verksamhetsmodellen är det i sista hand arbetstagaren som ansvarar för att han eller hon får utbildning. Det krävs att förtroendemannen är uppmärksam bland annat då man gör upp och verkställer utbildningsplanerna. Om en arbetstagare blir utan utbildning en längre tid ska man be arbetstagaren om en utredning.

Också de mindre företagen, som står utanför samarbetslagen, måste göra upp en utbildningsplan om de vill ha skatteincitamentet.

Skatteincitament för tre dagar

En arbetsgivare som utvecklar personalens kunnande i enlighet med utbildningsplanen kan för högst tre utbildningsdagar per person och år dra av hälften av arbetstagarnas genomsnittliga daglön med sidoutgifter.

Skattelagstiftningen ändras också så att arbetstagaren inte är tvungen att betala skatt för sådan utbildning som arbetsgivaren bekostar och som strävar efter att upprätthålla eller utveckla arbetstagarens yrkeskunnande i nuvarande eller framtida uppgifter inom samma företagsgrupp. Det här omfattar också utbildning som leder till examen.

Handlingsmodellen för att utveckla kunnandet förverkligas genom att ändra samarbetslagen och skattelagstiftningen samt genom att stifta en skild lag om utbildning som berättigar till skatteincitament.

Aino Pietarinen och Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig