FFC: Sysselsättning och köpkraft centrala teman i höst

Finlands Fackförbunds Centralorganisation strävar efter ökad sysselsättning och köpkraft i samband med höstens arbetsmarknadsrunda.
03.06.2013 12:55 karhu admin
Nyhet Facket Avtal
FFC:s styrelse

Då FFC:s styrelse på måndagen tog ställning till höstens avtalsförhandlingar, slog den fast att köpkraften bör förbättras genom löneförhöjningar och att den förväntar sig att också regeringen kommer med klara åtgärder för att öka sysselsättningen. Därtill bör arbetslöshetsskyddet fortsättningsvis utvecklas. Som andra centrala målsättningar lyfte styrelsen fram förbättringar av deltidsanställdas och inhyrdas ställning samt förstärkningar av arbetslivsskyddet.

FFC:s styrelse uttryckte speciellt sin oro över att den grå ekonomin etablerat sig i flera av de branscher som är viktiga för Finlands framtid, bland annat servicesektorn och byggnadsindustrin. FFC driver kriminalisering av underbetalning som en effektiv metod, dessutom fri från kostnadseffekt, att få bukt med den grå ekonomin.

FFC strävar efter en bred arbetsmarknadslösning i höst. Styrelsen betonar ändå att man kan nå en lösning endast om arbetsgivarna är beredda att delta i verkliga förhandlingar – och om de på det sättet visar att också de är med om att ta ansvar för att stimulera den finländska ekonomin och välfärden.

Löntagarcentralorganisationen FFC representerar 21 fackförbund och över en miljon finländare.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig