Nya förbundet TEAM satsar på regioner och arbetsplatser

23.05.2008 09:19 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Med i TEAM-projektet är Elförbundet, Järnvägsmannaförbundet, Kemifacket, Metallarbetarförbundet, Medieförbundet och Träförbundet

Förslaget att grunda förbundet är klart

Sex FFC-anslutna fackförbund har blivit klara med sitt förslag att grunda storförbundet TEAM. Enligt förslaget skall sju sektorer ansvara för förbundets dagliga intressebevakning och de byggs upp kring de olika branscherna och de nuvarande kollektivavtalen. Sektorerna styr förhandlingsverksamheten inom respektive avtalsbransch.

Tyngdpunkten i TEAM:s verksamhet kommer att ligga på regionerna och arbetsplatserna. Särskilt vill förbundet stöda de förtroendevaldas arbete. Av det nya förbundets personal kommer hälften, cirka 150 personer, att arbeta vid förbundets sex regioncentraler och de landskapskontor som verkar i anslutning till dem. Det är nästan tre gånger som många som nu.

Det nya förbundets stadgar formuleras klart till slutet av september. De fackförbund som är med i projektet skall ta slutlig ställning till sin medverkan i storförbundet senast månadsskiftet maj-juni nästa år. Beslut om förbundets slutliga namn fattas senare.

Med i TEAM-projektet är Elbranschernas fackförbund, Järnvägsmannaförbundet, Kemifacket, Metallarbetarförbundet, Medieförbundet och Trä- och Specialbranschernas förbund. Projektets syfte är att förena de medverkande förbunden i ett storförbund med 330 000 medlemmar från början av år 2010.

Förslaget om att grunda förbundet TEAM har översatts till svenska och finns i sin helhet bakom länken i höger spalt.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig