Löntagaren letar efter nya vägar till facket

26.04.2007 10:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Antti Lindtman i Löntagarens intervju. Löntagaren 4-2007. Foto: Heli Saarela

FFC och medlemsförbunden inleder ett projekt för att under nästa års tid utveckla ett redskap, exempelvis en gemensam portal, som möjliggör elektronisk anslutning till facket. Av fackförbunden är det hittills endast Servicefacket PAM och Elektrikerförbundet som har öppnat denna möjlighet.

Traditionellt sett är det förtroendemannen som ansvarar för medlemsrekryteringen och så ska det vara också i framtiden, anser Antti Lindtman, projektsekreterare i FFC. Men traditionerna allena bär inte framåt, då allt fler arbetstagare arbetar på små arbetsplatser där det inte finns någon förtroendeman. Det innebär att fackförbundens förtroendemannaorganisationer helt enkelt inte når alla potentiella medlemmar.

Hur skall medlemskap i facket säljas, frågar tidningen Löntagaren i sitt senaste nummer. Löntagaren skriver också om FFC:s hundraårsjubileum i Tammerfors, FFC:s senaste medlemsförbund TeMe (Teater- och Mediearbetarna), förstahjälpen på jobbet och det nya regeringsprogrammet. Läs mera på Löntagarens webbtjänst.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig