Förhandlingar förs på bred front

06.09.2007 16:09 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Kommunsektorns avtalsförhandlingar avbröts

Den kommunala sektorns förhandlingar avbröts sent på onsdagskvällen. Arbetsgivaren lade fram ett nytt bud vid de förhandlingar, som började klockan 22, men vårdarfacken Tehys och Supers förhandlingsorganisation TNJ var inte redo att ta ställning till budet.

Enligt Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena, JHL, var förslaget betydligt bättre till sina löneramar än det första förslag arbetsgivarna presenterade tidigare på dagen. Också visavi personalrepresentanternas ställning hade det skett några justeringar till det bättre. Enligt JHL hade det därför funnits förutsättningar för en noggrannare genomgång av texten.

Parterna kom inte överens om någon ny förhandlingskontakt och arbetsgivarens bud är inte längre i kraft. JHL har för sin del inställt det representantskapsmöte som var sammankallat till fredagen.

Förhandlingar förs i ett flertal branscher

De FFC-anslutna fackförbunden förhandlar nu på bred front. Utöver den kommunala sektorn förhandlar JHL om statens, kyrkans och den privata sektorns kollektivavtal. För statssektorn strävar förbundet till en tvåårig lösning, löneförhöjningar i enlighet med den allmänna linjen och ett separat löneprogram. Avtalets kostnadseffekt borde vara minst 5,5 procent det första året och 5,0 procent det andra. Dessutom efterlyser JHL förbättringar i bl.a. personalrepresentanternas ställning och sans i bruket av atypiska anställningar. Dessa kvalitetskrav finns också med på de flesta övriga FFC-förbunds förhandlingsagenda.

Servicefacket PAM förhandlar intensivt om nya kollektivavtal för sammanlagt 43 olika avtalssektorer. De största av dem är kollektivavtalen för handeln (gäller cirka 170 000 arbetstagare), hotell- och restaurangbranschen (cirka 50 000) och fastighetsservicen (cirka 40 000). PAM strävar till att avancera i en sådan takt att förbundets styrelse kan analysera förutsättningarna för att få till stånd nya kollektivavtal vid sitt möte den 20 september. Också övriga FFC-förbund inom den privata servicesektorn har inlett sina avtalsförhandlingar.

Av industriförbunden förhandlar som bästa alla, utom Byggnadsförbundet och Livsmedelsförbundet, vars avtal följer en annorlunda tidtabell. Metallförbundet och Kemifacket förhandlar om de avtal, som man inte kom överens om redan i juni. Elektrikerförbundet förhandlar som bäst om alla sina huvudavtalsbranscher och Träfacket har förhandlingar på gång inom alla andra sektorer än båtindustrin, för vilken man uppnådde ett förhandlingsresultat redan i juni, och skogsmaskinbranschen, vars avtal löper ut först i januari.

Papperförbundet förhandlar som bäst om nya kollektivavtal för kartong- och pappersförädlingsbranschen. Förbundet är redo att förhandla också om pappersindustrins avtal, trots att detta löper ut först i slutet av maj nästa år. Också Medieförbundet håller på att inleda sina förhandlingar.

Inom transportbranschen är förhandlingar aktuella för samtliga FFC-förbund. Järnvägsmannaförbundets fullmäktige beslöt igår att gå in för ett flerårigt avtal, med en sammanlagd kostnadseffekt på 11,8 procent. Post- och logistikunionen PAU eftersträvar löneförhöjningar som ligger över den allmänna nivån, eftersom branschens förtjänstnivå, enligt förbundet, släpar efter den allmänna löneutvecklingen. Flygvärdinnornas och Stewardarnas förening betonar för sin del arbets- och vilotider.

Bil- och transportbranschens Arbetarförbund AKT har inlett förhandlingar för bl.a. resebyråernas del. Förbundets huvudavtalsbranscher, bl.a. de fem avtal som gäller biltrafiken, löper ut först i början av nästa år. Sjömans-Unionen har beslutat att inom kort inleda förhandlingar också om de huvudbranscher, vars avtal löper ut i februari.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig