Kvinnorna betalar för ökad produktivitet – tvångslagarna måste dras bort

FFC förutsätter att regeringen avstår från alla sina lagförslag som försvagar kvinnornas ställning.
03.11.2015 15:51 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Om regeringens tvångslagar blir verklighet minskar jämställdheten i arbetslivet.

– Man försöker nu förbättra Finlands konkurrenskraft genom att försämra kvinnornas ställning och ekonomi, konstaterar styrelsen för Finlands största löntagarcentralorganisation.

FFC:s styrelse förväntar sig att statsminister Juha Sipiläs regering ingriper i löneskillnaderna mellan kvinnor och män, som hotar växa på grund av de planerade försämringarna.

– Regeringen måste skapa förutsättningar för en jämställd lönepolitik och stöda arbetsmarknadsorganisationernas ansträngningar för att skapa ett mer jämställt Finland. Kvinnornas ställning påverkar barnens liv och därmed framtiden för hela samhället.

FFC påpekar att de nedskärningar och försämringar av arbetsvillkoren som bereds kommer att försvaga sysselsättningen om de genomförs.

– Kortare semestrar, färre söckenhelger och en oavlönad sjukdag gör arbetslivet mindre lockande i synnerhet för kvinnor med familj.

Enligt FFC:s statistik är merparten av de arbetstagare som är i den bästa arbetsåldern och som tjänar under 2 000 euro i månaden kvinnor.

– Hur skaffar en lågavlönad kvinna motivation för att delta i arbetslivet om hennes arbetsvillkor försämras och lönekuvert blir tunnare? frågar sig FFC:s styrelse.

Det är i synnerhet arbetsvillkoren och lönen för dem som jobbar inom den offentliga sektorn som påverkas av att semestern blir kortare och semesterpenningen och sjukersättningen skärs ner.

– Majoriteten av kvinnorna inom den offentliga sektorn jobbar i branscher där man i princip är tvungen att bli borta från jobbet om man är sjuk. Semesterpenningen är å sin sida en viktig inkomst för lågavlönade och de långa semestrarna kompenserar utryckligen det att lönerna inom den offentliga sektorn är lägre än inom den privata sektorn, påpekar FFC:s styrelse.

FFC:s specialsidor om arbetsmarknadsförhandlingarna och regeringens förslag till tvångslagar:

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig