FFC godkände lönerna för det tredje avtalsåret

FFC:s styrelse har godkänt förhandlingsresultatet om löneförhöjningarna för sysselsättnings- och tillväxtavtalets tredje år.
15.06.2015 11:06
LÖNTAGAREN
FFC:s styrelse godkände uppgörelsen. AKT och FSU röstade mot att godkänna avtalet.

FFC:s ordförande Lauri Lyly betonar att man genom att värna om löneförhöjningar i euro lägger tyngdpunkten på köpkraften för låg- och medelinkomsttagare.

Den allmänna löneförhöjningen som betalas ut till alla löntagare höjer lönerna med 16 euro i månaden eller minst 0,43 procent.

– I praktiken får alla som tjänar under 3 720 euro i månaden en löneförhöjning i euro. För löner som är högre än det räkas förhöjningen i procent. Sipiläs regering har redan meddelat att den kommer att sänka skatterna för låg- och medelinkomsttagare, när arbetsmarknadsparterna förhandlade fram ett tredje avtalsår. Löneförhöjningen och skattejusteringen som regeringen förhoppningsvis gör tryggar tillsammans köpkraften för låg- och medelinkomsttagare, säger Lauri Lyly.

Han betonar att löntagarna inom FFC:s branscher, genom att godkänna små löneförhöjningar, har tagit ett steg mot det ekonomiska talko som regeringen har lagt fram.

– Det är skäl att komma ihåg det här också i eventuella fortsatta diskussioner.

Lyly påminner om att arbetslösheten inte visar tecken på att avta, och i avtalet vill FFC också trygga ställningen för de arbetslösa. Därför stiger såväl arbetsgivarnas som löntagarnas arbetslöshetsförsäkringsavgifter med 0,5 procentenheter.

– Vi vill ta hand om de arbetslösa och säkra finansieringen av arbetslöshetsskyddet. Enligt Arbetsministeriet var 338 600 personer utan jobb i april, och arbetslösheten väntas inte sjunka mer än en aning nästa år, säger Lyly.

FFC:s styrelse poängterar att den fortfarande inte godkänner regeringens planer på att skära ner arbetslöshetsskyddet.

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden undertecknade i oktober 2013 sysselsättnings- och tillväxtavtalet. Avtalet löper ut vid årsskiftet 2016–2017. Sysselsättnings- och tillväxtavtalet omfattar över 90 procent av löntagarna, det vill säga ungefär två miljoner personer.

Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT samt Finlands Sjömans-Union röstade mot att godkänna avtalet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig