Hjälptelefonen för sommarjobbare är öppen hela sommaren

Sommarjobbare – undrar du över dina rättigheter och skyldigheter? Har arbetsgivaren inhiberat dina arbetsturer eller är du osäker på hur mycket lön du borde få? Oavsett hurdana problem du har på arbetsplatsen kan du kontakta fackets sommarjobbarinfo på 0800 179 279 eller kesaduunari.fi – också på svenska.
24.06.2013 11:29
LÖNTAGAREN
Anna-Sofia Kivi ger också råd åt sommarjobbare på svenska

Var noggrann med dina arbetspass. Sommarjobbare har igen i år kontaktat FFC:s, STTK:s och Akavas Sommarjobbarinfo och berättat att deras arbetspass har inhiberats på grund av dåligt väder. Vanligast är det att arbetspassen inhiberas på kaféer, terasser och torgstånd.

Rådgivaren Anna-Sofia Kivi påminner om att arbetsgivaren måste ge arbetsschemat minst en vecka på förhand. Arbetsgivaren är också skyldig att betala lön för överenskomna arbetspass.

– Det hör till sommaren att vädret och antalet kunder varierar. Arbetsgivaren får inte överföra risken på de unga. Om du dokumenterar arbetsschemat genom att till exempel ta en bild av det med din mobilkamera, har du bevis på vad ni har kommit överens om. Om ett överenskommet arbetspass inhiberas i sista stund, eller om du får åka hem från jobbet tidigare, har du rätt till lön för den överenskomna arbetstiden.

Fackets rådgivningstjänst Sommarjobbarinfo öppnade i början av maj och fram till midsommar hade Anna-Sofia Kivi fått ta emot 200 telefonsamtal och meddelanden. Det är inte bara unga sommarjobbare, utan också föräldrar och arbetsgivare, som ber om råd.

Infotelefonen 0800 179 279 är öppen måndag–fredag klockan 9–15. Via webblanketten på kesaduunari.fi/svenska kan du skicka in dina frågor när som helst. Anna-Sofia Kivi svarar på finska, svenska och engelska. Du kan också ringa anonymt.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig