Tyst minut på arbetsplatserna torsdagen den 13.9. klockan 12

13.09.2001 09:19 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Arbetsmarknadsorganisationerna:

Chockade tog vi emot uppgifterna om terrorattacken i USA i förrgår. Terroristernas grymma attack riktades mot fullständigt oskyldiga människor - de flesta av dem mitt under deras normala dagliga arbetsvärv.

Vi fördömer totalt en dylik terror som riktar sig mot det demokratiska samhället och den ekonomiska och sociala välfärden. Vi upplever att attacken riktade sig mot alla de människor och folk, för vilka mänskliga och demokratiska värden är viktiga.

Vi vill uttrycka vårt fulla stöd för dem som drabbades av terroristernas dåd och för hela Amerikas folk. Samtidigt uttrycker vi vår protest mot terrorism i alla dess former. Av de här orsakerna uppmanar vi finländarna att hålla en tyst minut torsdagen den 13 november klockan 12. Den tysta minuten arrangeras på respektive arbetsplats på det sätt som man finner lämpligt med tanke på verksamheten där.

Också de europeiska arbetsmarknadsorganisationerna EFS, UNICE och CEEP har uppmanat sina nationella medlemsorganisationerna att demonstrera mot de terrordåd vi har fått skåda. I många europeiska länder har man kommit överens om att stanna upp en minut idag.

AKAVA
FINLANDS FACKFÖRBUNDS CENTRALORGANISATION FFC
TJÄNSTEMANNACENTRALEN FTFC
INDUSTRINS OCH ARBETSGIVARNAS CENTRALFÖRBUND TT