"Inte så glamoröst som det ser ut på tv"

− Hundarna gör trots allt inte hela jobbet här, säger tullinspektör Isa Kantanen med glimten i ögat. Hon arbetar vid flygtullen på Helsingfors-Vanda flygplats, och tycker att tv-programmet Finska tullen ger en ganska ensidig bild av tullens arbete.
08.09.2015 07:00
LÖNTAGAREN
Tullinspektör Isa Kantanen jobbar vid flygtullen på Helsingfors-Vanda flygplats. Hon konstaterar att tv-serien Finska tullen inte visar hur mycket pappersjobb tullinspektörerna måste göra.

Narkotikahundarnas arbete är självfallet intressant och hundarna är ju gulliga, men man gör också mycket annat vid flygtullen. Det konstaterar tullinspektör Isa Kantanen.

På flygtullen på Helsingfors-Vanda flygplats jobbar totalt sju hundar, bland dem den nya sedelhunden Massi. Hundarnas arbete intresserar allmänheten, och därför har de också en framträdande roll i programmet Finska tullen (Suomen tulli) som sedan år 2012 har sänts på tv-kanalen Jim.

Isa Kantanen påpekar att tv-tittarna knappt alls får se vilken mängd pappersarbete tullinspektörerna är tvungna att sköta, till exempel när de har hittat narkotika. Inspektörerna sitter länge vid datorn och skriver anmälningar och dokumenterar. Och om de inte hittar något rapporteras det också.

− Pappersjobbet är inte så intressant. Vardagen för en tullinspektör är inte alltid så glamorös som det ser ut på tv, konstaterar Isa.
Hon berättar att en stor del av jobbet består av kundservice.

− Vi utfärdar direktiv och ger råd och upplysningar. De inresande vet långtifrån alltid att till exempel kött och mjölkprodukter inte får föras in från länder som inte hör till EU. Folk vet inte heller att man inte får föra in sådana läkemedel som i Finland är receptbelagda, men som kan köpas utan recept i Asien. När man har med sig läkemedel på resan lönar det sig alltid att också ha recepten med, säger Isa Kantanen.

Väcker känslor

Tullinspektör Isa Kantanen påminner om att skatteuppbörd är ett av tullens viktigaste uppdrag, men att uppgiften nu ska flyttas bort från tullen enligt det nya regeringsprogrammet. Isa anser ändå att tullen är en så finslipad organisation att det inte lönar sig att spjälka upp den. Servicen skulle bara lida om skatteuppbörden flyttades från tullen.

Isa Kantanen konstaterar att bil- och alkoholbeskattningen är den del av tullinspektörernas yrke som väcker mest känslor hos finländarna, men att man inte ser mycket av den här arbetsuppgiften i tv-programmet Finska tullen.

− Bil- och alkoholbeskattningen är inte visuellt lika fascinerande som hundarna. Men bilbeskattningen väcker känslor hos kunderna och det gör alkoholbeskattningen också, säger hon.

Tullen arbetar också överallt i Finland i trafik- och varuströmmarna inom utrikeshandeln. Hela samhället drar stor nytta av det här arbetet.

− Förutom resenärerna övervakar tullen produktsäkerheten. I tullens laboratorium upptäcks ofta att allt inte stämmer överens med det som har uppgetts, påpekar Isa.

I hela landet har Tullen drygt 2 000 anställda, och av dem hör ungefär 1 200 till Tullförbundet, som är ett organisationsanslutet förbund inom JHL, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena.

En säsong hade räckt till

Isa Kantanen har sett serien Finska tullen på tv, men hon är också bekant med serien genom att den spelades in på hennes arbetsplats. Isa uppträder inte själv i programmet men hon har ibland skymtat i rutan.

Isa anser att en säsong av tv-serien hade räckt. Den första säsongen var intressantast och hon tyckte att den presenterade arbetet på ett rätt så bra sätt. De två följande säsongerna har däremot upprepat sig.

På försommaren avslutades de senaste inspelningarna vid flygtullen, så en fortsättning på serien utlovas åtminstone för en säsong till.

Aino Pietarinen (översättning: Viola Eksten)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig