Metalls och Kemis medlemmar stöder TEAM

20.02.2009 10:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Både Metallarbetarförbundets och Kemifackets medlemsomröstningar om TEAM har avgjorts till förmån för TEAM. I Metall röstade 55,6 procent av medlemmarna ja till den planerade fusionen mellan sex fackförbund, nej röstade 44,3 %. I Kemifacket var motsvarande röstningsresultat 62,1 % och 37,9 %.

I Metallförbundet var röstningsprocenten 26,5 procent och i Kemifacket 29,5 procent. På basen av medlemsomröstningen besluter Metalls förbundsstyrelse vid sitt möte den 26 februari om fortsättningen på projektet TEAM. För Kemifackets del är medlemsomröstningen bindande och förbundets fullmäktige behandlar ärendet vid sitt extra ordinarie sammanträde den 25 februari.

Med i projektet TEAM är Elbranschens fackförbund, Järnvägsmannaförbundet, Kemifacket, Medieförbundet, Metallarbetarförbundet och Trä- och specialbranschernas förbund. Förbundens sammanlagda medlemstal är cirka 330 000. Om en förbundsfusion blir verklighet blir det nya förbundet landets största fackförbund.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig