FFC:s Lauri Ihalainen: Finland klarar sig inte bättre i världsekonomin om man gör det lättare att säga upp

12.12.2006 10:31 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s ordförande Lauri Ihalainen

- Den andra globaliseringsrapport som det ekonomiska rådets sekretariat har utgivit är på många sätt en förtjänstfull kartläggning av hur vårt land klarar sig i världsekonomin. Såsom rapporten konstaterar har landets sysselsättningsutveckling och ekonomiska tillväxt varit exceptionellt gynnsamma under de två senaste åren. Finlands framgångar är i genomsnitt betydligt större än i de övriga EU-länderna. Den ekonomiska politik som bedrivs, arbetsmarknadsuppgörelserna och trepartssamarbetet som stöder den har alltså lyckats, liksom också vår tillväxtstrategi med kompetensen i fokus. Av den här orsaken finns det inget skäl för någon större linjeändring, slår FFC:s ordförande Lauri Ihalainen fast.

Ihalainen säger att det är positivt att rapporten, som gavs offentlighet på måndagen, stöder en helhetsreform av vuxenutbildningen, en fråga som FFC har drivit länge. Också stödet för innovationspolitiken och kraven på ökade satsningar på forskning och utveckling är mål som FFC delar sedan länge.

- Därför är det märkvärdigt att rapporten rekommenderar sådant som arbetsgivarna föreslog under förra decenniet, såsom att försämra uppsägningsskyddet och arbetslöshetsskyddet. Flexibilitetsproblemen på arbetsmarknaden beror sannerligen inte på arbetstagarna. Problemet är snarare det, att arbetslivet inte flexar tillräckligt med tanke på familjernas behov. Märkvärdigt är också att rapporten ifrågasätter tillräckligheten i de pensionsbeslut som har fattats.

- Rapporten rekommenderar att lönerna i högre grad ska bestämmas på företagsnivån. Däremot säger den ingenting om att garantera jämlika förhandlingsförutsättningar för personalens representanter.

Ihalainen säger att det inte är vare sig särskilt svårt eller dyrt att säga upp en arbetstagare i vårt land. Det är möjligt att bl.a. permittera folk när orderstocken sinar - den möjligheten saknas i de flesta andra EU-länder. När man hänvisar till den danska s.k. flexicuritymodellen glömmer man bort att Danmark har en betydligt högre nivå på arbetslöshetsskyddet och satsningarna på en aktiv arbetsmarknadspolitik är dubbla jämför med Finland. Arbetstagaren behöver trygghet i sin anställning och i arbetslivsomställningar. Att öka osäkerheten bidrar inte till en ökad produktivitet eller till en god atmosfär på arbetsplatserna - vardera livsviktiga för att Finland ska klara sig väl. Arbetslöshetsskyddet har ju förnyats, så att det sporrar människor att söka arbete, i och med det s.k. omställningsskyddet.

- Positivt är att rapporten också inkluderar en näringspolitisk dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare i sjutton branscher. Parternas rekommendationer finns i en bilaga till rapporten. Förhoppningsvis tar de kommande förhandlingarna om ett nytt regeringsprogram fasta på branschernas rekommendationer, för de innehåller många beaktansvärda förslag för hur Finlands framgång kan säkras, säger Ihalainen.

Läs även

Finland drar nytta av globaliseringen &#;8211 men det behövs en större anpassningsförmåga (Statsrådets pressmeddelande den 11.12.2006)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk