Ledaren: Alla partier vill vara arbetstagarens bästa vän

14.04.2015 07:30
LÖNTAGAREN

Inför riksdagsvalet säger sig alla partier veta hur man bäst får Finland på fötter, förbättrar sysselsättningen och förbättrar arbetslivet. Att vi behöver fler jobb är alla överens om, oavsett ideologi. Sedan går åsikterna isär om hur vi ska skapa fler jobb. Är det med piskan eller med moroten eller med lite av varje?

Framför allt tycks Samlingspartiet och Svenska folkpartiet tro att den största orsaken till den skyhöga arbetslösheten är att folk inte vill jobba, inte att det saknas jobb eller att efterfrågan och utbud inte möts för att jobben finns i en annan bransch eller på en annan ort än de arbetslösa.

Både Samlingspartiet och SFP vill försvaga det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet. Att motivera det med att man måste göra inbesparingar är befängt, eftersom merparten av arbetslöshetsskyddet finansieras av arbetsgivarna och arbetstagarna genom arbetslöshetsförsäkringsavgifter och medlemsavgifter. Staten finansierar grunddelen, men staten betalar också grunddagpenningen för dem som inte hör till en arbetslöshetskassa.

De borgerliga partierna föreslår att man ska förkorta maximitiden för vilken inkomstrelaterad dagpenning utbetalas – som om problemet är att arbetslösa inte jobbar för att de inte vill och måste! Det här förslaget är som bembölingarnas täcke – man får inte mer om man tar bort i den ena ändan och skarvar i den andra.

Om den inkomstrelaterade dagpenningen förkortas måste staten och kommunerna nämligen betala ut mer i arbetsmarknadsstöd och sannolikt även i andra bidrag. Nästan hälften av de arbetslösa lever redan nu under fattigdomsgränsen.

Svaren i Helsingin Sanomats kandidattest visar också att SFP är ett av de partier som i högst grad anser att man borde kunna betala lön under kollektivavtalets miniminivå. Miniminivåerna i kollektivavtalen är i allmänhet väldigt låga redan i dag – så låga att det inte nödvändigtvis går att försörja sig ens på ett heltidsjobb. Dessutom får man redan nu, enligt många kollektivavtal, betala lägre löner åt till exempel praktikanter.

Att föreslå att det ska bli möjligt att betala lön under kollektivavtalets miniminivå innebär i praktiken att man vill skrota hela vårt arbetsmarknadssystem och gå tillbaka till en modell där alla arbetstagare ska stå med mössan i hand och bjuda under varandra.

Vilka värderingar stöder du? Ska samhället sparka på dem som redan ligger, eller ska det hjälpa dem att komma på fötter. Tänk på det när du väljer vem du ska rösta på. Och kom ihåg att rösta, för bara så kan du göra din röst hörd. De rika och mäktiga röstar alltid – låt inte dem bestämma.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig