Lyly: FFC kan inte bara vara en lobbare

07.06.2011 17:36 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Matti Huutola, Tuire Santamäki-Vuori och Lauri Lyly. Foto: Petri Laitinen

FFC:s 18:e kongress

- En centralorganisation lever inte på att bara vara en lobbare. Avtalspolitiken är viktig för oss. Vi är inte heller intresserade av att bara förhandla om löneramar, utan vi behöver också få med kvalitetsfrågorna.

Så sammanfattar ordförande Lauri Lyly FFC:s roll de kommande fem åren. FFC:s kongress valde Lyly till organisationens ordförande för åren 2011-2016.

- Innehållsmässigt är det här jobbet inte så svårt, men det svåra är att föra fram rätt frågor i rätt tidpunkt i den stora fackföreningsfamiljen som hela tiden rör på sig, säger Lyly.

Lauri Lyly lyfter fram FFC:s målprogram "Eget arbete, gemensamma rättigheter" som det viktigaste slutresultatet från FFC:s 18:e kongress.

- Genom målprogrammet har vi återgått till att tala om de grundläggande värderingarna.

Också styrelsens vice ordförande Matti Huutola samt fullmäktiges ordförande Tuire Santamäki-Vuori fick förnyat förtroende.

- FFC står inför enorma utmaningar de kommande fem åren. Man kan säga att kontinentalplattorna rör på sig. Det gäller både inom FFC och i kontakten utåt. Vi kommer inte inom en nära framtid att hitta en ram för avtalspolitiken, eftersom förbunden eftersträvar så olika linjer. Några vill ha tillbaka inpo-tiderna, andra föredrar avtal på lokal nivå, säger Matti Huutola.

Tuire Santamäki-Vuori lyfter fram två områden där FFC måste gå framåt.

- Vi måste utveckla avtalspolitiken - FFC vill vara med och avtala i framtiden. Vi måste också känna igen förändringarna i arbetslivet och kunna åtgärda bristerna, säger Santamäki-Vuori.

Foton från FFC:s kongress (Flickr)

www.sak.fi/edustajakokous (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk