Christer Björkstrand: Det handlar om rättvisa

14.09.2001 15:07 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Björkstrand Christer

Frågorna kring arbetspensionen har stötts och blötts redan en längre tid. Diskussionernas innehåll har varierat från skräckbilden av en pensionsbomb på 2010-talet då de fonderade pensionspengarna skulle ta slut till rättvisekrav att pensionerna verkligen utbetalas i enlighet med det som pensionstagaren har betalat in till för sin kommande pension.

Det finns brister i det nuvarande systemet som är helt entydiga och som bör åtgärdas. Här ett par exempel:

- Det kan väl inte vara rätt att en person som är under 23 år betalar full arbetspensionsavgift av sin lön och ingenting får för det. Först från fyllda 23 år får man räkna inbetalningarna till godo för sin pension. Inbetalningarna före fyllda 23 går så att säga bara in i systemet.

- Lika litet kan det vara rätt att person A har en högre pension än person B när person B bytt arbetsplats/arbetsgivare några gånger medan person A haft samma arbetsgivare under hela sin arbetskarriär - båda två har haft likadana löneinkomster och betalat lika stora arbetspensionspremier. Här fråntas alltså person B rätten till en högre pension. Systemet är sådant.

Glädjande nog ser det ut som om de flesta frågor kommer att få sin lösning, hur de till alla delar kommer att se ut får framtiden utvisa. Arbetsgrupperna har ännu den här månaden tid att utarbeta sina förslag och därefter börjar så småningom lagförslagen utformas. Aktiviteten på FFC håll är livlig. Diskussioner förs nu på alla plan, även om pensionsfrågan för mången enskild medlem gäller en livssituation som ligger långt in i framtiden, och möjligheten att sätta sig in i situationen som pensionär är liten.

Christer Björkstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig