Next Step drog publik

15.02.2001 10:01 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Totalt 31 000 besökare kunde huvudarrangören SAKKI ry räkna in under de två dagar arbetsplats- och utbildningsmässan Next Step pågick i Mässcentret i Helsingfors. Nära 250 utställare, bland dem många FFC-förbund, informerade ungdomarna, delade ut broschyrer och roliga smågrejor eller ordnade frågesport.

Strategiskt placerad mellan KAT, Metall och Kemifacket hittade besökarna ett bassängliknande föremål. FFC bjöd på frågesport om facket, vilka branscher som det och det medlemsförbundet täcker, vilka rättigheter studerande har m.m. Den som lyckades pricka in ett rätt svar fick greppa en mjuk jättetärning och pröva sin tur med några kast. Med lite tur - eller skicklighet - belönades kunskapen med ett pris.

SAKKI, d.v.s. centralförbundet för yrkesstuderande i Finland, hade också ett eget programnummer. i SAKKI-köket tillredde två blivande kockar mat för studerande med benäget bistånd av utskottsrådet Pentti Arajärvi, senare av Jukka Sarjala, chef för utbildningsstyrelsen.

President Tarja Halonen var beskyddare för mässan.

Yrkeskunskap ger trumf på arbetsmarknaden

Titeln årets yrkesstuderande gick till 18-åriga helsingforsaren Suvi Hyppönen. Hon studerar informationsteknik och är ivrig aktivist i elevkåren. Matti Pitkänen från Kajana utsågs till årets utbildare. Han har en lång karriär bakom sig, dels som lärare i träbranschen, dels i yrkesläroanstalternas lärarförbund.

En undersökning har gjorts hur de SAKKI-medlemmar som avlade sin examen våren 2000 har placerat sig på arbetsmarknaden. Resultatet presenterades på mässan.

- Undersökningen visar att de som utbildat sig till ett yrke har en yrkesskicklighet som uppskattas på arbetsmarknaden. Ungefär hälften av de utfrågade var i jobb, en fjärdedel fortsatte sina studier och en dryg tiondedel var arbetslös, berättade Reetta Kuosmanen, ordförande för SAKKI ry.

SAKKI har i dag 75 000 medlemmar. Medlemsservicen går ut på intressebevakning, utbildning och information plus diverse medlemsförmåner.

Next Step anordnas nästa gång den 23-25 januari 2002. (ie)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig