Elektrikerna gjorde första kollektivavtalet

08.12.2004 09:42 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inpoförhandlingarna 2004

Elektrikerförbundet nådde igår, tisdag, avtal för data- och informationsteknikernas del. Uppgörelsen omfattar cirka 4 500 montörer. Förbundet styrelse ska stadfästa förhandlingsresultatet vid sitt möte den 9.12. Elektrikerna fortsätter tillämpningsförhandlingar i energi-, husteknik- och industribranscherna. Av de öppna avtalen är energibranschen längst hunnen i sina förhandlingar.

Förbunden har inlett tillämpningsförhandlingarna

Uppenbarligen förs nu förhandlingar om nya tjänste- och kollektivavtal i alla de FFC-anslutna förbund vars avtal löper ut i början av året. Det blir uppenbarligen förhandlingsrusch i början av nästa vecka.

Tidtabellen är stram, för anmälan om resultaten av förhandlingar om nya tjänste- och kollektivavtal ska ges centralorganisationen och riksförlikningsmannen före onsdagen den 15.12. klockan 16. Flera förbund har redan kallat samman sina beslutande organ till början av veckan för att ta ställning till eventuella förhandlingsresultat.

Inom Pappersförbundet har förhandlingarna inte kunnat inledas för själva pappersindustrin, eftersom Skogsindustrin håller fast vid sitt beslut att inte gå med i inpon för pappersindustrins del. Däremot har förhandlingarna inletts i Pappersförbundets mindre avtalsbranscher.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig