Centralorganisationerna löste 20-eurostvisten

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden har löst tvisten om löneförhöjningen på 20 euro, som blir verklighet om sysselsättnings- och tillväxtavtalet träder i kraft.
18.09.2013 17:16
LÖNTAGAREN
Akavas ordförande Sture Fjäder, FFC:s ordförande Lauri Lyly, EK:s vd Jyri Häkämies och EK:s ordförande Ilpo Kokkila undertecknade sysselsättnings- och tillväxtavtalet.

Knappt hade centralorganisationerna på arbetsmarknaden enats om sysselsättnings- och tillväxtavtalet innan en tvist blossade upp om hur löneförhöjningen på 20 euro ska verkställas. Löntagarsidan ansåg att det var fråga om en allmän löneförhöjning som också påverkar tilläggen. Arbetsgivarsidan meddelade däremot att förhöjningen inte ska avspeglas i tilläggen.

Nu har centralorganisationerna enats om att summan ska betalas som en allmän löneförhöjning åt alla, om parterna inte kommer överens om annat i de förbundsvisa förhandlingarna. Om avtalsstrukturen är sådan att de allmänna förhöjningarna automatiskt avspeglas i förmåner, så som tillägg i procent, syns förhöjningen även i tilläggen.

Förhöjningen är 20 euro, oavsett om den första delen av avtalsperioden är 22 eller 24 månader.

Centralorganisationerna påpekar också att om man i de förbundsvisa förhandlingarna kommer överens om andra ändringar i kollektivavtalstexterna, så ska kostnadseffekterna beaktas i de allmänna förhöjningarna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig