Finländsk seger i röstningslandskampen mot Sverige

15.06.2004 14:36 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Eurovalet 2004

De nya europarlamentarikerna stöder beställaransvar

Finland slog Sverige i röstningsaktivitet vid söndagens EU-val. I Finland steg röstningsprocenten till 41,1 medan den i Sverige stannade på 37,2. Inför valet utmanade svenska fackcentralen LO finländska FFC till landskamp, en landskamp där röstningsprocenten var avgörande.

- Kampen gick i leklynnets tecken men det var fint att röstningsprocenten i Finland steg klart jämfört med det förra eurovalet, säger FFC:s organisationschef Matti Tukiainen.

I EU-valet 1999 röstade endast omkring en tredjedel av de röstberättigade finländarna. Denna gång stannade Finland något under genomsnittet i EU-länderna som blev 44,2.

Alla de eurovalskandidater som besvarade FFC:s frågor och nu invaldes understödde FFC:s krav på beställarens ansvar vad beträffar tjänstedirektivet. Beställarens ansvar innebär att den som beställer arbetet svarar för att kollektivavtalen följs också vid hyres- och underleverantörsarbete. Kandidaterna var också synnerligen eniga om att EU i förhandlingar om världshandeln bör beakta mänskliga och fackliga rättigheter.

- Det är positivt att de europarlamentariker som besvarade våra valfrågor och nu invaldes understöder frågor som är viktiga för fackföreningsrörelsen, t.ex. att principen om beställarens ansvar förverkligas. FFC kommer definitivt att hålla kontakt med de nya finländska representanterna i frågor som är viktiga för fackföreningsrörelsen, lovar Matti Tukiainen.

Finland har 14 representanter i EU-parlamentet. Invalda blev Riitta Myller, Reino Paasilinna och Lasse Lehtinen från socialdemokraterna, Esko Seppänen från vänsterförbundet, Anneli Jäätteenmäki, Kyösti Virrankoski, Paavo Väyrynen och Hannu Takkula från centern, Alexander Stubb, Pia-Noora Kauppi, Eija-Riitta Korhola och Ville Itälä från samlingspartiet samt Satu Hassi från de gröna och Henrik Lax från svenska folkpartiet. Totalt invaldes 732 representanter i europarlamentet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig