Jonny Smeds blir chefredaktör för Löntagaren

FFC har utnämnt Jonny Smeds (28) till ny chefredaktör för den svenskspråkiga medlemstidningen Löntagaren. Han tar över som chefredaktör den 1 maj, då den nuvarande chefredaktören Ingegerd Ekstrand går i pension.
25.01.2013 18:50 karhu admin
Jonny Smeds

– Jag är glad över den här möjligheten. Det är viktigt att fackförbundens svenskspråkiga medlemmar får läsa om de viktiga, men ibland komplicerade och svårbegripliga, frågor som berör dem på sitt modersmål. Vår uppgift är även i framtiden att berätta om vardagen för de vanliga arbetstagarna, då finlandssvensk media i övrigt mest intervjuar verkställande direktörer och andra chefer, säger Smeds.

– Dessutom kan vi stöda intressebevakningen och organieringen genom att berätta om goda erfarenheter på arbetsplatserna. Löntagarens styrka är att tidningen går över förbundsgränserna och att förtroendevalda och vanliga medlemmar i olika förbund på det sättet kan ta lärdom av varandra.

Smeds jobbar för närvarande som gemensam redaktör för Löntagaren och Metallförbundets tidning Ahjo, även med webbtidningarna. I april flyttar han över till FFC på heltid.

Tidigare har Smeds jobbat som chefredaktör för Studentbladet samt som frilansreporter för Västra Nyland och Yle-sporten.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig