Högsta domstolen: Arbetsgivarna kan inte grunda fackförbund

Arbetsgivarna kan inte dumpa lönerna genom att teckna kollektivavtal med sig själva. Det står klart efter att högsta domstolen har tagit ställning till ett fall som gällde ett arbetsgivarstyrt fackförbund i reklamutdelningsbranschen.
24.03.2016 14:52
LÖNTAGAREN
– I det avtal som arbetsgivarna sinsemellan hade tecknat var timlönerna som lägst ungefär två–tre euro, säger FFC:s jurist Anu-Tuija Lehto.

Kollektivavtalet som det arbetsgivarkontrollerade, gula fackförbundet Suomen Mainosjakajien Etujärjestö SME har tecknat med arbetsgivarna inom reklamutdelningsbranschen är inte giltigt. Det avtal som ska gälla i branschen har förhandlats fram av Finlands- post och logistikunion PAU, och där är lönerna högre.

Det här bekräftades av högsta domstolen, som i mitten av mars meddelade att den inte beviljar arbetsgivarna besvärstillstånd. Därmed slog HD fast hovrättens dom i fallet.

Avgörandet är av stor betydelse för arbetstagarna, betonar juristen Anu-Tuija Lehto vid FFC.

– Det här avgörandet stärker i synnerhet de lågavlönades och de mest utsatta arbetstagarnas position. Det är ofta invandrare och under 18-åringar som jobbar som reklamutdelare. I det avtal som arbetsgivarna sinsemellan hade tecknat var timlönerna som lägst ungefär två–tre euro, säger Anu-Tuija Lehto.

Konkurrerande kollektivavtal

Det handlar om ett för finländska förhållanden ovanligt fenomen – ett så kallat gult fackförbund som kontrolleras av arbetsgivaren. Det hela fick sin början hösten 2009 när Finlands- post och logistikunion PAU för första gången drog arbetsgivare inom reklamutdelningsbranschen inför rätta för att de inte betalade lön enligt det allmänt bindande kollektivavtalet för kommunikationsförmedlings- och logistikbranschen.

En månad senare grundades Suomen Mainosjakajien Etujärjestö SME av en tidigare vice vd och en förman vid  företaget Jakelujuniorit samt en forskningsassistent vid koncernen Janton. SME har ingen förtroendeman eller annan person som driver arbetstagarnas intressen, men trots det undertecknade föreningen i rask takt ett kollektivavtal med den nygrundade arbetsgivarföreningen SKE. I avtalet slog man fast ytterst låga löner.

PAU förde fallet till domstol tillsammans med reklamutdelare vid företaget Helsingin Jakelu-Expert. Helsingfors tingsrätt ansåg i januari 2014 att SME hade rätt att representera arbetstagarna och ingå kollektivavtal, men i juni 2015 kom hovrätten till den motsatta slutsatsen. När högsta domstolen nu har meddelat att den inte ger arbetsgivaren besvärstillstånd vinner hovrättens dom laga kraft.

”Följer ILO:s avtal”

PAU betecknar domen som historisk eftersom det är första gången en rättsprocess av den här typen slutförs. Nu anser PAU att det är klart att företagen inom reklamutdelningsbranschen måste följa det allmänt bindande kollektivavtalet för kommunikationsförmedlings- och logistikbranschen.

– Högsta domstolens och hovrättens avgöranden följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s avtal, som förbjuder arbetsgivarna från att grunda fackförbund. Det har varit ovanligt med gula fackförbund i Finland, påpekar FFC:s jurist Anu-Tuija Lehto.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig