Etiska riktlinjer för exportgarantier

20.05.2001 15:12 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Regeringen avgav i början av året ett förslag till ny lag om exportgarantier. Enligt förslaget kan Finnvera Oyj, som sköter exportgarantierna, i framtiden bevilja exportgarantier för tjänsteexport, projekt och t.o.m. för grundande av dotterbolag utomlands. Traditionellt har exportgarantier endast beviljats för varuexport direkt från Finland.

Enligt lagförslaget ska Finnvera kräva att företag vid behov gör en miljökonsekvensbedömning av projekt i utlandet. Det är till gagn för hela det finländska näringslivet att finska företag inte smutsar ner sitt - och därmed också andra finländska företags - namn och rykte genom att skada miljön.

FFC föreslog redan under hösten, då lagförslaget förbereddes i handels- och industriministeriet, att företagen skulle förmås ta sitt samhällsansvar inte bara för miljön utan även för de mänskliga rättigheterna och arbetstagarnas grundläggande rättigheter. Liksom med miljön kan företag som blir fast för att t.ex. använda barnarbete ens indirekt skamfila hela Finlands rykte.

HIM tände inte på förslaget fastän också utrikesministeriet lade fram ett liknande förslag som FFC. FFC försökte därför påverka riksdagen och speciellt ekonomiutskottet som behandlade frågan. SDP, Vänsterförbundet och de gröna stödde FFC:s förslag, men då skokoomus motsatte sig en ändring av regeringens förslag uppstod inte den enighet mellan regeringspartierna som regeringens spelregler förutsätter. Företagens samhällsansvar togs inte in i lagförslaget.

Men FFC vann mer än en delseger ändå. I utskottets betänkande konstateras att företagen, förutom miljöansvar, även har ett ansvar för de mänskliga rättigheterna och arbetstagarnas grundrättigheter. Finvera uppmanas göra företagen, som beviljas exportgarantier, medvetna om OECD:s riktlinjer för multinationella företag och uppmana den att följa riktlinjerna!

Nu gäller det för FFC:s representanter i Finnveras styrelse och förvaltningsråd att se till att företagens etiska och sociala ansvar lyfts fram i behandlingen av ansökningar om exportgarantier.

Nu kommer OECD:s riktlinjer att effektivt presenteras för de finländska exportföretagen. Riktlinjerna är en god start för ett företag som vill ta sitt samhällsansvar på allvar. Och det i sin tur är förutsättningen för att ett företag ska kunna skydda sitt goda rykte. För det är pengar värt.

Peter J. Boldt
FFC-ekonom

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk