Eget arbete, gemensamma rättigheter - FFC:s 18:e kongress

13.05.2011 09:32 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Eget arbete, gemensamma rättigheter

FFC:s adertonde kongress hålls den 6-8 juni i Tammerfors, i Tammerforshuset. Vid kongressen förnyar FFC sina programmässiga mål och pejlar verksamhetsformerna för framtidens fackföreningsrörelse.

Mottot för FFC:s 18:e kongress är Eget arbete, gemensamma rättigheter. I den tre dagar långa kongressen deltar 270 delegater som utsetts av medlemsförbunden.

FFC:s 18:e kongress ska behandla FFC:s målprogram för åren 2011-2016. I målprogrammet fastställs målsättningarna för FFC:s intressebevakning och verksamhet samt centralorganisationens uppgifter. I programmet uppdateras FFC:s strategi och värderingar så att de svarar mot dagens arbetsliv.

Tisdagen den 7 juni väljer kongressen FFC:s ordförande och styrelse, samt fullmäktige och dess ordföranden. Till FFC:s nya fullmäktige väljs sammanlagt 119 representanter för medlemsförbunden.

Kongressen behandlar också motioner som FFC:s medlemsförbund har lagt fram. Förbunden har lagt fram totalt 58 motioner för kongressen, bl.a. om förbättring av utkomstskyddet för arbetslösa, anställningstrygghet och socialtrygghet för personer i olika typer av anställningsförhållanden, yrkesutbildning, konkurrensutsättning, mångkultur och bekämpning av den gråa ekonomin.

Kongressen gästas också av ett trettiotal representanter för den internationella fackföreningsrörelsen. Bernadette Ségol, EFS&#;8217 nya generalsekreterare, håller ett anförande under kongressens första dag. Också statsmakten framför sin hälsning till FFC:s kongress.

Eget arbete, gemensamma rättigheter. FFC:s målprogram 2011-2016 (utkast) (pdf)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig