Partiledarna stöder inkomstpolitiken

31.01.2007 18:29 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Matti Vanhanen, Eero Heinäluoma och Jyrki Katainen i löntagarorganisationernas valdebatt

Samlingspartiet och SFP vill höja strejkböterna

Strejkböter och fackförbundens rätt att väcka talan delade de samlade partiordförandena i löntagarorganisationernas valdebatt på onsdagen. Valdebatten arrangerades av FFC, FTFC och Akava i Finlandiahuset.

De centrala inkomstpolitiska uppgörelserna gynnas av partiledarna. Samtliga meddelade sig vara beredda att bidra till en ny central uppgörelse, om de bär regeringsansvar i höst.

Ingen debattdeltagare var beredd att gripa in i arbetarnas strejkrätt i sig, men samlingspartiets ordförande Jyrki Katainen och SFP:s viceordförande Jan D. Oker-Blom ville höja strejkböterna vid strejker som döms som olagliga. Oker-Blom menade att man också borde överväga att bötfälla fackförbundens ordföranden personligen.

Centerns partiordförande Matti Vanhanen säger i en intervju för Palkkatyöläinen som utkom samma dag att arbetslivets problem inte blir lösta av höjda strejkböter. I debatten slog han fast att "bötesnivån bör motsvara tidens krav". Han sade att man också med dagens bestämmelser kan utfärda kännbara böter, som dock kan vara ytterst anspråkslösa i förhållande till de förluster de företagen lider vid strejk.

Fackförbundens rätt att väcka talan stöddes av SDP:s ordförande Eero Heinäluoma, Vänsterförbundets Martti Korhonen och de Grönas viceordförande Anni Sinnemäki. Vanhanen ogillade tanken på fackförbundens rätt att väcka talan, medan Samlingspartiet, enligt Katainen, kan tänka sig att överväga saken.

I debatten behandlades också teman som sysselsättning, snuttarbete, lönejämlikhet mellan kvinnor och män, beskattning och utbildningspolitik. Eero Heinäluoma föreslog att nästa regering tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna lägger upp ett konkret sysselsättningsprogram för hela valperioden.

Sinnemäki och Heinäluoma, som debatterade snuttjobbet, var bägge ense om att det tio månader långa arbetsvillkoret, som krävs för inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd, är en alltför lång tid och försvagar snuttarbetarnas utkomstskydd.

Partiordförandena var ense om att man effektivare borde kunna övervaka att arbetsavtalslagen följs, om man ska råda bukt på förekomsten av visstidsanställningar, som saknar grund. Heinäluoma och Korhonen betonade också vikten av att fackförbundens verksamhetsmöjligheter tryggas, bl.a. genom ökade rättigheter för de förtroendevalda.

• En inspelad version av valdebatten finns på webbadressen http://sak.esitykset.net. Inspelningen varar cirka två timmar.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig