Förbunden förhandlar intensivt

09.12.2004 17:06 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inkomstpolitiska förhandlingar 2004

Förhandlingar om nya tjänste- och kollektivavtal pågår för fullt i de FFC-anslutna förbunden. Förhandlingsresultat har hittills uppnåtts bl.a. för handelns förmän, Elförbundets datateknik och energibranscher och Kemifackets glaskeramiska industri. Också för fem av Musikerförbundets 25 kollektivavtal har en uppgörelse nåtts.

Sammanlagt berörs cirka 18 300 arbetstagare av de kollektivavtal som redan har anpassats till den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen.

Förhandlingar förs inte alls i pappersindustrin, där arbetsgivarförbundet har vägrat inleda tillämpningsförhandlingar. Däremot för Pappersförbundet förhandlingar gällande de mindre avtalsbranschernas kollektivavtal.

SEL och AKT har långvariga avtal

Inom livsmedelsarbetarnas branscher gäller långvariga avtal och där har löneförhöjningarna redan på förhand kopplats till den allmänna inpolinjen. Avtalen berör cirka 30 000 arbetstagare.

Också i biltrafikens avtal för inalles cirka 30 000 arbetstagare har det första årets förhöjningar kopplats till den allmänna linjen.

Förhandlingstidtabellen stram

Förbunden har tid på sig för sina tillämpningsförhandlingar till onsdagen den 15.12. klockan 16. Det blir sannolikt en rusch av förhandlingsresultat i början av veckan. Många förbund har redan kallat samman sina egna beslutande organ till möten på tisdag eller onsdag.

Förhandlingar förs med en pressad tidtabell. FFC:s 24 medlemsförbund har sammanlagt cirka 200 olika kollektivavtal, av vilka bara cirka 50 är s.k. följeavtal, där man inte behöver föra några tillämpningsförhandlingar.

Tidtabellen

• FFC:s styrelse sammanträder 13.12. kl. 09.30 och 15.12. kl. 15.30
  • Förbundens tillämpningsförhandlingar bör vara slutförda den 15.12. kl. 16.
  • Kollektivavtalen löper ut den 15.2.2005

Förhandlingssituation i de FFC-anslutna förbunden på finska

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk