Finländarnas prismedvetenhet fördunklad

23.12.2005 11:13 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Löntagaren 10-2005. Illustrator: Sanna Kallio

Priserna förefaller att ha stigit och allt känns dyrt, i synnerhet när man omvandlar euro till mark. Statistiken stöder dock inte medborgarnas känsla av att allt har blivit dyrare.

&#;8211 Enligt statistiken har den vanliga konsumentens köpkraft ökat. Jag ser ingen orsak att ifrågasätta den informationen, säger specialforskare Pekka Sauramo på Löntagarnas forskningsanstalt.

- Det finns emellertid produkter, t.ex. kafékaffe, som har stigit mer än den vanliga konsumentens inkomster. Men det finns också produkter, t.ex. alkohol, som har blivit klart billigare.

Den nya Löntagaren skriver om priser och prisbildning. Andra ämnen i tidningen är bland andra det nya fackförbundet inom den offentliga sektorn, höstmötet av FFC:s fullmäktige, alterneringsledighet, kemikalieförordningen REACH och plattskatten i Ryssland. Läs mera på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.