FFC:s nya fullmäktige sammanträder i Kiljava

24.11.2006 11:10 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s nya fullmäktige begår sitt första möte den 24-25.11.2006

FFC:s nya fullmäktige begår sitt första möte den 24-25.11.2006 på fackföreningsinstitutet i Kiljava i Nurmijärvi kommun. Till det två dagar långa mötet anländer 120 ledamöter från olika delar av landet, och de representerar FFC:s 21 medlemsförbund.

Den nya fullmäktigeförsamlingens genomsnittsålder är 48 år. Åtta ledamöter är under 35 år. Den yngsta är en 20-årig försäljare och den äldsta en 63-årig finmekaniker.

Två av fem medlemmar i fullmäktige (42 %) är kvinnor. De mest kvinnodominerade fullmäktigegrupperna är Servicefackets (81 %) och Förbundet för offentligt anställda och välfärdsområdena JHL:s (74 %).

Den största fullmäktigegruppen är JHL:s med 23 ledamöter. Näststörst är Servicefackets grupp med 21 platser i fullmäktige och tredje i ordningen är Metall med 17 ledamöter.

FFC:s fullmäktige reser till Kiljava från hela 69 orter. Helsingforsarna är 14, Tammerforsborna sju och från Joensuu kommer fem. Åbo, Jyväskylä och Uleåborg är jämnstarka med fyra var. Av landskapen är Nyland störst och Birkaland näststörst. På tredje och fjärde plats kommer Norra Österbotten och Egentliga Finland.

Fullmäktiges medlemmar representerar också olika stora arbetsplatser. Mer än en tredjedel (35 %) arbetar på arbetsplatser med under hundra anställda, cirka 30 procent på arbetsplatser med mer än 500 anställda och var tionde fullmäktig kommer från arbetsplatser med färre än tio anställda.

Ledamöterna representerar nästan hundra olika yrken, från svetsare till närvårdare, från timmerman till journalist, från kock till sekreterare, från familjedagvårdare till gruvarbetare och från kompassmontör till kasinopersonal.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig