Tuire Santamäki-Vuori är optimistisk inför den kommande perioden

06.06.2006 20:07 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktigeordförande Tuire Santamäki-Vuori

FFC:s 17. kongress

Som FFC:s fullmäktigeordförande återvaldes som väntat enhälligt JHL:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori.

- Det känns fint att inleda en ny femårsperiod i den stämning som råder på den här kongressen. Här finns en anda av aktivitet, initiativkraft och energi, sade Santamäki-Vuori i sitt tacktal.

Huvudteman under kommande kongressperiod blir förutom arbete och utkomst också trygghet i högre utsträckning än tidigare, menar hon. Frågan om snuttarbete, som har varit så mycket på tapeten, är säkert ett av de problem som allra starkast ropar på en lösning. Också frågorna i anslutning till hyresarbetskraft kommer att kräva sina satsningar.

Santamäki-Vuori berättar att det alldeles tydligt kan skönjas att den materiella välfärden blir en av de viktigaste dimensionerna under den kommande perioden. Det måste löna sig att arbeta, man måste kunna komma till rätta på sin lön. Viktigt är att arbeta inte bara för den materiella välfärden men också för den mentala välmågan, sade Santamäki-Vuori.

- Vartdera temat kommer säkert att föranleda en hel del debatt, spådde hon.

Santamäki-Vuori intygade också att de allt vanligare motgångarna i arbetslivet bara är ägnade att stärka fackföreningsrörelsen.

Hon säger att hon med intresse har följt med arbetet likalönskommittén, som grundades förra våren.

- Det är allt skäl att vänta sig mycket av de målsättningar som kommittén spikar. Det är första gången en dylik kommitté är bunden till både tid och kvantitet. Ändå minskar inte betydelsen av jämställdhetspotten i inpo-uppgörelserna, sade Santamäki-Vuori.

Arbetsplatsernas jämställdhetsplaner är också viktiga, för den synlighet de ger problematiken. Synligheten ökar trycket på nödiga förändringar.

Santamäki-Vuori välkomnar den ökade andelen kvinnor i FFC:s nya fullmäktige. Kvinnornas andel steg i ett slag från 33 procent till 41 procent.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig