Delta i Näsdagens utmaningskampanj

14.10.2008 13:46 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Med sina intäkter från Näsdagsinsamlingen stöder SASK bl.a. möjligheterna för barn i Indien och Nepal att gå i skola. Foto: Jussi Hyttinen - Ylen Hyvä

Landets andra riksomfattande Näsdag firar den 14 november i en anda av allmän yra och ansvarsfull hjälpvilja. Bakom dagen med det lustiga namnet står Ylehjälpen och nio riksomfattande biståndsorganisationer, som kanaliserar de donerade medlen till bl.a. utbildning, hälsovård, HIV-AIDS-upplysning och åtgärder för att minska barnarbetet i utvecklingsländerna.

Facket deltar i Näsdagen via Fackförbundens solidaritetscentral SASK. Med sina intäkter från Näsdagsinsamlingen stöder SASK bl.a. möjligheterna för barn i Indien och Nepal att lämna det tunga arbetet i tegelfabriker för att få gå i skola.

Fackförbunden, fackavdelningarna och lokalorganisationerna kan delta i årets Näsdag genom en egen utmaningskampanj. Kampanjen har redan inletts på webben på adressen www.nenapaiva.fi/se/osallistunenapaivaan/Tyopaikat. Via sidan kan man t.ex. utmana arbetsgivarförbunden, andra organisationer eller arbetsgivaren på sin egen ort att delta med donationer till den totala penningpott som ska användas för de olika projekten i utvecklingsländerna.

Utmanaren betalar sitt eget bidrag till banken och uppger vid betalningen det referensnummer som automatiskt skrivs ut via sidorna. De utmanade får ett e-postmeddelande, men utmaningen kan också, om så önskas, sändas per post. Utmaningsbrevet kan skrivas ut via kampanjsidorna.

Ylehjälpens stiftelse, Ylen Hyvä, som ansvarar för Näsdagen, söker som bäst också frivilliga för sitt postningstalko och för att arrangera lokala evenemang. Du kan anmäla dig som volontär via Ylen Hyväs webbsidor på adressen www.ylenhyva.fi.

Konceptet till Näsdagen kommer från den väldigt populära brittiska Red Nose Day, som på två decennier har utvecklats till världens mest framgångsrika insamlingsevenemang.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig