Svenska industriarbetare får drygt sex procent över tre år

I Sverige har fackförbund och arbetsgivare inom industrin kommit överens om treåriga avtal som ger löneförhöjningar på drygt två procent per år. Det totala avtalsvärdet blir 6,8 procent, då man också räknar med den andel som går till ett nytt system för deltidspension. Dessutom förbättras föräldraersättningen.
02.04.2013 15:49
LÖNTAGAREN
Nyhet Löntagaren
Reallönerna väntas stiga tack vare de nya avtalen

– Avtalen ger rimliga förutsättningar för reallöneökningar. Ett längre avtal ger stabilitet och möjliggjorde att vi fick framgångar både för arbetstidsfrågan och föräldraförsäkringen, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe på förbundets webbplats.

Facken inom industrin har samordat sina förhandlingar. I sammanslutningen ingår IF Metall, Livs, GS, tjänstemannafacket Unionen och Sveriges Ingenjörer. Sammanlagt berörs ungefär en halv miljon industrianställda av avtalen.

I söndags gick de gamla avtalen ut och samma dag sa facken nej till ett medlingsbud som hade gett 6,6 procent över tre år. Det nya budet gav alltså 0,2 procentenheter mer och vissa förbättringar i de kvalitativa frågorna.

Nu kommer de andra branscherna att förhandla utgående från industrins märke. Inom byggbranschen har arbetsgivare och fackförbund redan förbundit sig att följa industrins nivå.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig