Finländska PKC:s arbetare hungerstrejkar i Mexiko

Elva uppsagda arbetare vid det finländska företaget PKC Groups fabrik i Mexiko inledde i förrgår en hungerstrejk, skriver den mexikanska tidningen Proceso. Personerna hör till en grupp på 122 arbetstagare som i december avskedades efter att de hade försökt organisera sig fackligt. De planerar att fortsätta sin hungerstrejk tills de är återanställda och de har rätt att organisera sig fackligt.
10.01.2013 12:49
LÖNTAGAREN
Nyhet Löntagaren

PKC tillverkar ledningssatser till fordonsindustrin vid fabriken i Acuñan i norra Mexiko. Arbetsgivaren har en längre tid hindrat arbetstagarna från att fritt välja fackförbund.

Enligt Proceso och den amerikanska biståndsorganisationen Solidarity Center är 18 av de uppsagda arbetarna medlemmar i den lokala fackavdelningsstyrelsen. Det mexikanska metallfacket Sindicato Minero uppger att arbetstagarna sades upp som hämnd för att de röstade för det oberoende fackförbundet i en uppgjord omröstning om vilket fackförbund som har rätt att representera arbetstagarna.

Arbetsgivaren hade skrivit ett så kallat skyddsavtal med fackförbundet CTM för att förhindra att arbetstagarna skulle ansluta sig till det oberoende förbundet Sindicato Minero. Vid omröstningen i oktober röstade 2 311 arbetstagare för Sindicato Minero, men CTM fick 198 röster mer.

Finländska Metallförbundet, Fackförbundet Pro och Nya ingenjörsförbundet framförde i höstas en klagan till OECD angående PKC Groups kränkningar av organiseringsfriheten. Arbetstagarna har utsatts för påtryckningsåtgärder, bland annat hot om försämrade förmåner och uppsägning.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig