FFC:s ordförande Lauri Lyly vill slopa kvoter

03.11.2009 12:08 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Lyly

Garantera andra stadiets utbildning för alla

FFC:s ordförande Lauri Lyly anser att varenda elev som går ut grundskolan måste garanteras en studieplats på andra stadiet. I praktiken innebär FFC:s krav att läroinrättningarna på andra stadiet måste ta emot alla som önskar studera, och som inte fortsätter studierna på annat håll eller börjar arbeta.

- Trots att antalet studieplatser har ökat på andra stadiet är det allt fler unga som blir utan studieplats, sade Lyly på ett seminarium i Tammerfors.

Den ekonomiska lågkonjunkturen har medfört att allt fler unga söker sig till olika studieplatser. I synnerhet yrkesstudierna är numera ett populärt alternativ bland de unga. Ändå blir omkring 4 000 grundskolgångna unga utan utbildningsplats. Samtidigt står ungefär samma antal studieplatser outnyttjade på andra håll i landet.

En utbildningsgaranti skulle enligt Lyly ge alla unga rätt att inleda studier i antingen yrkesskola, gymnasium eller vid specialåtgärder såsom arbetsverkstäder eller förberedande utbildning.

- Utbildningsgarantin skulle gälla samma år som den unge avslutar sin grundskola, oberoende av utbildningsarrangörernas studieplatskvoter, krävde Lyly.

FFC:s ordförande uttryckte också sin oro över situationen inom yrkesutbildningen för vuxna. En arbetsgrupp vid utbildningsministeriet (AKKU) har arbetat med en helhetsreform av vuxenutbildningen.

- Det största problemet är hur de hundratalstusen vuxna som aldrig har fått en yrkesexamen av något slag skall klara sig i den totala omvälvning som sker på arbetsmarknaden i dag. AKKU-gruppen har bland annat föreslagit att studierna skall vara fria för de examenslösa, men när ekonomin försvagas har också det förslaget lagts på is, sade Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.