FFI:s Guy Ryder: Internationell verksamhet en naturlig del av intressebevakningen

06.06.2006 13:06 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFI:s generalsekreterare Guy Ryder

FFC:s 17. kongress

Fia Fackföreningsinternationalen FFI verkar för att arbetarnas grundläggande rättigheter ska vara minsta gemensamma nämnare i en rättvis världsekonomi. FFI behöver en egen global facklig strategi för att kunna konfrontera de multinationella bolagens aktiviteter, konstaterade FFI:s generalsekreterare Guy Ryder i sin hälsning till FFC:s kongress på tisdagen.

- För att lyckas svara på globaliseringens utmaningar kräver det att den internationella verksamheten är en integrerad del av den normala fackliga verksamheten i medlemsländerna. Det här är ett sätt att svara på medlemmarnas behov - inte en aktivitet vid sidan om eller extra kostnad i solidaritetens namn.

Ryder sade att den internationella fackföreningsrörelsen står inför självrannsakan. Rörelsen ser likadan ut som för tjugo år sedan, trots att arbetslivet i världen har förändrats oerhört.

- Med gårdagens metoder löser vi inte morgondagens problem.

Som ett led i den internationella fackföreningsrörelsens förnyelse går FFI samman med Världsarbetarförbundet WCL i slutet av året i Wien.

- Vi gör historia i Wien. Det viktigaste är ändå att vi med vårt arbete på riktigt kan påverka de arbetande människornas liv i hela världen och att vi bättre kan driva deras intressen i en globaliserad värld.

Den finländska fackföreningsrörelsen och vår speciella samhällsmodell fick igen idel lovord.

- Finlands modell visar att, där de tre samhällsparterna har viljan att göra saker och ting på ett bättre sätt, där lyckas det också. Det här är en lärdom som vi måste tillämpa på vårt arbete för en rättvisare globalisering, sade Ryder.

Finland har den senaste tiden gått i bräschen för ett flertal internationella fackliga frågor och i arbetet för en rättvisare globalisering. Enligt Ryder värderar man högt i världen det solidaritetsarbete och utvecklingssamarbete som det finländska fackets solidaritetscentral SASK bedriver. FFI välkomnade också den rapport som president Tarja Halonens globaliseringskommission lade fram för ILO.

Finlands förestående ordförandeskap för EU ger igen Finland nya möjligheter att påverka.

Guy Ryders tal på engelska

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig