FFC-förtroendemän diskuterar läget på arbetsmarknaden

Med anledning av den kritiska situationen på arbetsmarknaden har FFC kallat samman drygt 400 förtroendemän till ett möte på lördag. Evenemanget går under namnet Från förlovad till fastkedjad? (Kihloista kahleisiin?) och direktsänds på FFC:s YouTube-kanal.
22.01.2016 08:21
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Avtal
FFC-aktiva samlas i kongresscentret Puistotorni i Tammerfors på lördag.

De förtroendemän som samlas i Tammerfors på lördag har en central roll i sina respektive fackförbund. De kommer att ta ställning till situationen på arbetsmarknaden och regeringens förslag till tvingande lagstiftning.

Evenemanget hålls den 23 januari, på årsdagen av den så kallade januariförlovningen. Då har det gått exakt 76 år sedan arbetsgivarnas centralorganisation, mitt under vinterkriget 1940, deklarerade att den godkänner fackförbunden och FFC som förhandlingspart.

Under evenemanget kommer FFC:s ordförande Lauri Lyly att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna på arbetsmarknaden. Också flera fackförbundsordförande och FFC:s avtalschef Annika Rönni-Sällinen talar på mötet.

Evenemanget Från förlovad till fastkedjad? (Kihloista kahleisiin?) inleds klockan 10 på lördag och direktsänds på FFC:s YouTube-kanal. Sändningen kan också följas längst ner på den här sidan. Evenemanget är finskspråkigt.

Tittarna kan delta i diskussionen på sociala medier genom att använda hashtaggen #kihlaus.

På måndag kommer FFC:s styrelse att samlas för att ta ställning till situationen på arbetsmarknaden. Finlands Näringsliv EK meddelade i tisdags att organisationen är villig att återgå till förhandlingsbordet för att diskutera ett samhällsfördrag. EK avbröt det senaste försöket att nå en överenskommelse i början av december efter att Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT hade meddelat att förbundet inte kommer att gå med i ett eventuellt avtal.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig