”Samhällsfördraget måste beredas noggrant”

FFC:s ordförande Lauri Lyly betonar att förhandlingarna om ett samhällsfördrag kommer att ta tid. Han tror inte på regeringens tidtabell, utan påpekar att ett eventuellt avtal måste vara genomtänkt och rättvist.
03.08.2015 12:54
LÖNTAGAREN
– Man måste veta vilka effekter de föreslagna åtgärderna har, innan man kan göra upp ett avtal, påpekar FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Statsminister Juha Sipiläs regering vill få till stånd ett samhällsfördrag som sänker enhetsarbetskostnaderna med fem procent och ökar antalet sysselsatta med 110 000 personer.

Regeringen kräver nu att arbetsmarknadsparterna senast den 21 augusti ska ha enats om ramarna för ett samhällsfördrag. I det skedet ska man ha slått fast fördragets agenda, innehåll och tidtabell. I mars 2017 ska regeringens målsättningar vara uppfyllda, för annars hotar regeringen med skattehöjningar och nya nedskärningar. Om parterna däremot lyckas enas om ett samhällsfördrag lovar regeringen betydande inkomstskattelättnader.

– Det avtal som regeringen strävar efter handlar om så stora frågor att det måste beredas noggrant. Man måste veta vilka effekter de föreslagna åtgärderna har, innan man kan göra upp ett avtal, säger FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Han tror inte att parterna redan under den här hösten kan förbinda sig vid att uppnå ett samhällsfördrag.

– Vi ser ut att ha en lång process framför oss. Ett eventuellt förhandlingsresultat kan uppstå först när de nuvarande avtalen närmar sig sitt slut, tidigast hösten 2016.

FFC lyfter fram sina egna målsättningar

Lauri Lyly betonar att alla vill att det finländska arbetet står sig i den internationella konkurrensen, men framhåller att man inte kan skjuta över allt ansvar på arbetstagarna.

– Också arbetsgivarnas ansvar måste tydligt betonas. Hur Finland klarar sig handlar om många faktorer: produktutbud, produktivitet, kunnande och innovationer, investeringar, ledning, utnyttjande av teknik samt sätten att arbeta, säger Lauri Lyly.

Ordföranden för Finlands största fackliga centralorganisation konstaterar att det förslag som regeringen idag har presenterat för arbetsmarknadsparterna i praktiken motsvarar ett arbetsmarknadsavtal.

– Därför är det viktigt att löntagarna är med om att förhandla om avtalet. Under hösten måste man göra upp en sådan agenda och tidtabell att det för alla parter lönar sig att delta i förhandlingarna.

Lauri Lyly säger att FFC kommer att ta upp sina egna målsättningar i samband med förhandlingarna. Det handlar bland annat om ett stärkt omställningsskydd, personalens kunnande och de anställdas ställning i företagen. Dessutom vill FFC att man gör något åt inkomstfällorna för lågavlönade.

Nästa veckas måndag diskuterar FFC:s styrelse sin inställning till samhällsfördraget.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig