Arbetstagarna vill att EU reglerar arbetslivet

En klar majoritet av finländarna önskar att EU skulle vara aktivare i frågor som gäller arbetstagarnas rättigheter. Det visar en undersökning som fackets EU-kampanj Röster från Finland har låtit göra.
05.05.2014 14:49
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv

Löntagarna vill att man genom lagstiftning på EU-nivå ska slå fast miniminivåer för arbetsvillkor och uppsägningsskydd samt en maximinivå för arbetstid. Nästan tre fjärdedelar anser till exempel att alla EU-länder borde ha en gemensam, bindande miniminivå för uppsägningsskydd.

Nästan två tredjedelar anser att arbetstidsdirektivet borde förnyas så att man inför en gemensam maximigräns för hur mycket arbetstagarna får jobba.

Många av löntagarna som svarade på enkäten anser att EU känns avlägset och svårt att förstå sig på, men däremot känner många igen fördelarna med unionen, till exempel att det har blivit lättare att resa och flytta utomlands för att jobba.

Många av dem som svarade på enkäten vill också att Europaparlamentarikerna fäster mer uppmärksamhet vid frågor som gäller social- och hälsovård samt miljö. Angående EU:s finanspolitik går åsikterna isär. En dryg tredjedel anser att EU borde få större befogenheter att ingripa i medlemsländernas finanspolitik, men lika många var av motsatt åsikt.

Nästan hälften ansåg ändå att finansmarknaden borde regleras mer, medan var fjärde ansåg att mindre reglering behövs.

De som svarade på enkäten ansåg visserligen att EU-valet är mindre intressant än till exempel riksdagsvalet, men samtidigt meddelade drygt två tredjedelar att de garanterat eller antagligen kommer att rösta.

Drygt 2200 personer från 26 olika fackförbund svarade på enkäten.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig