FFC har avslutat sin kampanj för medlemsdatorer

11.08.2008 13:26 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFCs portfölj

Garantivillkoren och servicen fortsätter som hittills

FFC lade ner sin medlemsdatorkampanj måndagen den 11 augusti 2008. Denna kampanj startade för tio år sedan, och har på ett avgörande sätt bidragit till att de FFC-anslutna medlemmarna har fått insikter i och färdigheter att hantera informationssamhället. Under kampanjen levererades sammanlagt cirka 22 000 medlemsdatorer.

Det, att kampanjen nu läggs ner inverkar på intet sätt på de gällande garantivillkoren eller servicen för de datorer som har levererats. Också datorernas avhämtningsgaranti är i kraft under hela den period som avtalades vid köpet. Licenserna för F-Secures antivirusprogram och brandväggsprogram gäller likaså enligt avtalet. Ytterligare gäller också förbindelsen om återköp för 15 procent av det ursprungliga priset.

Stödfunktionerna fungerar som normalt också efter att kampanjen är slut. Pomi Finlands tekniska stöd betjänar per telefon 0207 431 507 (må-fre 9-16) och per e-post huolto@pomi.fi.

Syftet med FFC:s medlemsdatorkampanj var att ge FFC:s medlemmar och deras familjer möjlighet att för rimliga kostnader bekanta sig med informationssamhället. Den första kampanjen inleddes 1998. Under drygt ett års tid upprepades kampanjen tre gånger. För leveransen av medlemsdatorer stod ICL och Hewlett-Packard.

En ny kampanj inleddes så i augusti 2001 med inhemska Pomi Finland (f.d. Pohjanmaan Mikro Oy Pomi) som samarbetspartner. För denna kampanj ställde Pomi samman olika slag av medlemsdatorpaket, som innehöll alla nödiga anläggningar och basprogram, en riksomfattande hemtransport, program för virusbekämpning och brandmur, finskspråkiga stödtjänster, en förbindelse om återköp under hela garantitiden och ett färdigförhandlat finansieringsavtal.

En enkät hösten 2003 visade att de som använde FFC:s nya medlemsdatorer nästan utan undantag var nöjda med sin medlemsdator. Nio av tio svarande (90 %) gav datorn betyget "utmärkt" eller "bra". De svarande angav som sitt viktigaste skäl för att skaffa medlemsdator att det var ett helhetspaket som innehöll allt man behövde (73 %). Andra allmänna skäl var att det fanns ett färdigförhandlat finansieringsavtal (41 %), att datorn var inhemsk (37 %) och att den var lätt att få, dvs. transporterades direkt hem oberoende av hemort (36 %).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig