Rosella fortsätter Tallinntrafiken under finsk flagg

11.11.2005 16:26 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Finlands Sjömans-Union

Sjömans-Unionen och Viking Line nådde samförstånd

Finlands Sjömans-Union och Ålands Redarförening har i dag nått en överenskommelse som tryggar fortsatt trafik under finsk flagg samt finländska arbetsplatser och arbetsvillkor på Viking Lines Rosella som trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn.

Med beaktande av det svåra konkurrensläget beträffande trafiken på Tallinn har organisationerna enats om att något frångå bestämmelserna i avtalet för passagerarfartyg. Avvikelser är möjliga med avseende på arbetstagare som anställs härefter och de berör ersättning för naturaförmåner, betjäningsarvode och semesterpenning. Ifråga om övriga villkor tillämpas gällande passagerarfartygsavtal.

Viking Line hade förberett utflaggningen av Rosella. Rederiet fick ett domslut i en underrätt i London, enligt vilket Sjömans-Unionen fick inte tillgripa några som helst åtgärder mot rederiet innan dess fartyg Rosella registreras i ett annat land. Enligt domslutet fick förbundet de facto inte göra någonting alls som på något sätt skulle beröra Rosellas besättning eller besättningens arbetsvillkor.

Sjömans-Unionen överklagade underrättens beslut hos besvärsdomstolen i London, som i början av november upphävde beslutet.

Sjömans-Unionen hoppas i sitt pressmeddelande att alla fackföreningsanslutna finländare i mån av möjlighet reser med passagerarfartyg under finsk flagg. Med tanke på säkerheten är det viktigt att passagerare och besättning talar samma språk, konstaterar förbundet.

Läs även

Sjömans-Unionen vann Rosellamålet vid besvärsdomstolen i London (3.11.2005)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk